"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, May 5, 2015

PELAWAT - AN IRRESISTIBLE OFFER

Aku belanjakan $60,000 untuk kandang kayu berkapasiti 400 ekor. Biasanya umur kandang kayu ni dalam 10 tahun. Lebih lebih pun 15 tahun. Mana mana kandang yang guna material lebih baik, barangkali boleh tahan lebih lama, namun kosnya pasti meningkat.

Takpa kita ambik jangka hayat kandang 10 tahun. Jadi $60,000 bagi 10 tahun = $6,000 per tahun. Maknanya sebulan lebih kurang $500 sebagai belanja kapital atau susut nilai. 

Dan... kena ingat, $60,000 ini dikeluarkan terlebih dahulu. Bukan untuk kambing yang mendatangkan pulangan, tapi untuk rumah kambing yang menelan pulangan.

Jadi sesiapa yang dapat sewa kandang, tak kisahlah punca sebenar kandang itu disewakan, mendapat satu kelebihan yang sangat besar. Kita tak perlu keluarkan belanja modal yang sangat besar, sebaliknya dapat kerahkan segala modal yang ada untuk merekrut kambing kambing berkualiti yang mendatangkan duit. 

Ya, sesiapa yang menyewa kandang sebenarnya sangat kompetitif, dan membuat keputusan bisnes yang sangat baik. Mereka bermula pada landasan yang sangat baik.

Yep, landasan bullet train. Bukan lagi landasan keretapi... arang batu. 

Dan, baru baru ini aku dilawati seorang bakal penternak yang berbelah bahagi bila mendapat sebuah tawaran. Beliau mendapat tawaran untuk menyewa sebuah kandang, yang cantik dan kukuh dan luas, yang siap dengan segala infra termasuk rumah pekerja, yang memiliki kawasan ragut cukup luas, yang memiliki lokasi super strategik berhampiran bandaraya, dan......

sewanya cuma $300 sebulan....

that's an amazingly gravity defying offer...

bagaikan neelofa dalam miniskirt yang dikurierkan terus masuk ke dalam rumah kita...

damn irresistible...

Aku sendiri macam tak percaya bila dengar tawaran sebegini. Bagi seorang penternak berpengalaman, ini adalah peluang yang tak boleh dilepaskan. Tetapi bagi seorang orang baru, memanglah dia teragak agak tidak yakin tiada pengalaman.

Jadi dipendekkan cerita, aku katakan kepada dia, kalau tak nak tawaran tu, pass kat aku  je kikikiki buehehe.. jangan marah ye.

Ok. Kepada pelawat tersebut - Just Do It!

Yep. This is the guy with that very sexy offer. Just go for it bro!

Dalam waktu yang sama, aku dilawati oleh Tuan 'Musafir Kelana', admin group wasap Penternak Ruminan Perak. Beliau bela kambing di Titi Gantung. 

Orait. Thank you guys!!

(alwigoatfarm adalah pembekal kambing muda, pembekal kambing aqiqah / kambing akikah, dan pembekal kambing qurban / kambing korban. Sebarang pertanyaan boleh hubungi no telefon yang tertera di atas)

1 comment: