"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Thursday, January 22, 2015

AT 50%

Dah hantar anak ke sekolah. Dah beli sarapan. Dah beli ikan dan sayur. Dah basuh pinggan. Dah kemas dapur. Dah siang ikan...

Sebelum sarapan, tulis blog sekejap. Dan masa yang ada sangat pendek, pasal jap lagi kena pi ladang. Ada banyak keroje...

Ok. Terima kasih kepada semua pelawat demi pelawat. Kepada yang ditangguhkan ke lain waktu, harap jangan berkecil hati. Aku tengah kelam kabut sikit, ok tunggang langgang sebenarnya. Bini aku masih berpantang, dan mak aku dah balik ke Bandar Baru Bangi. 

Tiba tiba aku dan bini aku rasa kehilangan.... yang besar.... 

Apa pun, terima kasih mak atas segala penat lelah menjaga kami semua, dan terima kasih juga kepada abah aku kerana memahami. Jasa mak dan abah sememangnya tidak terbalas..

Orait. Masuk cerita kambing. Kepada semua pelawat pelawat, aku kena tekankan disini apa yang tuan tuan lihat sekarang di ladang aku adalah, atau hanyalah, tahap 50%. Bukannya prestasi puncak.

Aku masih dalam proses recovery daripada kesilapan menggunakan garam jilat yang salah, dan aku pikir aku sudah semakin hampir dengan sebab musabab kenapa berlaku kejatuhan prestasi.

Ianya bukan sahaja disebabkan oleh garam jilat yang salah, tetapi perubahan cuaca ditambah dengan kehadiran kambing kambing luar (trading dan sebagainya) tanpa langkah biosekuriti yang sewajarnya - turut menjadi ancaman kepada kambing kambing aku. 

Aku berpendapat ada satu penyakit yang sedang menular pantas ke seluruh ladang ladang pembiak di seluruh negara. Kerana aku tahu bukan aku seorang sahaja menghadapi hal sebegini, tetapi banyak rakan rakan pembiak turut mengalami situasi serupa. 

Pencerobohan kambing kambing dari luar ini sememangnya sering membawa bencana penyakit kepada industri tempatan. Ditambah pula cuaca aneh tahun ini yang memudahkan penyebaran wabak penyakit bawaan kambing kambing luar ini. 

A strange malady is inflicting its fury upon all of us, and I urge the authorities to investigate this matter urgently. Please..

Alwigoatfarm is still at 50% performance.. uh oh..


1 comment:

  1. bab penyakit tu macam boleh terangkan lagi alwi

    ReplyDelete