"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, January 20, 2014

PENTERNAK TERBURUK DALAM SEJARAH

Aku.

Tiada keraguan. Walau secubit.
______________________________

Kebenarannya aku adalah penternak kambing yang paling rendah skil dalam sejarah industri kambing di Malaysia. Dan juga antara yang termalas.

Banyak penternak adalah multi skilled. Boleh buat atau bina kandang sendiri. Pandai bertukang. Jimat banyak kos kandang. Tapi aku? 10 kali ketuk paku, 8 bengkok. Dua aje yang masuk. Itu pun panjang 2 inci. Lebih 2 inci, belum pernah berjaya dalam sejarah hidup aku.

Banyak penternak juga pandai sembelih dan lapah kambing. Aku? Sembelih kambing kecik boleh. Kambing besar? Tak boleh. Menggigil. Melapah? Sorry. Sorry. Sorry. Walau pun dah banyak kali tengok orang melapah.

Banyak penternak kambing juga pandai masak masak lauk kambing. Masak kurma masak kari masak bbq. Boleh dapat pendapatan tambahan. Aku? Tak pernah lagi masak kambing sendiri. Apalagi nak ambik order masak orang punya.

Banyak penternak kambing juga ligat cari income tambahan. Buat trading, jual susu kambing, jual ubat ubat. Aku? Buat dunno.

Banyak penternak kambing juga agresif dalam pemasaran. Pandai lagi rajin buat iklan sana sini. Aku? Duduk diam. Diam diam sediam diamnya. Tunggu orang datang.

Banyak penternak kambing juga rajin cari rumput atau dedaun sebagai makanan tambahan untuk kambing mereka. Aku? Malas. Beli dedak aje. Atau pun upah pekerja cari foraj. (Upah gembala lain, upah cari foraj lain).

Banyak penternak juga rajin periksa kambing, tahu ubat apa yang sesuai dengan penyakit kambing, dan rajin bagi rawatan berkala kepada kambing. Aku? Dah berkurun tak bagi ubat cacing, dah lama sangat tak inspect atau quality control kambing kambing aku.

Maka ini dengan rasminya, AKU adalah penternak kambing, atau usahawan ternak kambing, terburuk lagi termalas pernah wujud dalam sejarah tanah air, mungkin juga sedunia. Langsung tak boleh dijadikan contoh oleh penternak penternak lain.

Jangan ikut aku weh!!

Aku cuma tahu biakkan kambing. Low input. Itulah satu satunya skill aku. Dan aku cuma pandai dalam skil tersebut.


Aku cuma tahu gembala...

8 comments:

  1. Prof.. saya suka 'tajuk ni' . kena baca yg tersirat..btlu tak prof?
    yg tersurat tu semua orang dah tahu..

    ReplyDelete
  2. focus..focus...rmai yg nk jd "Jack of all trades,master of none"..mcm den ler.hehe...

    ReplyDelete
  3. Apo2 pun awok jah yang ssoho(mashur),biok bako Pan Asian ni.Insya Allah ambo nok gi cari induk buleh 2/3/4 eko.Nok buat bako (keturunan) Alwi Goat Farm punye.Hehehe...!Gurau jeeee.Salam

    ReplyDelete
  4. Ini baru professional, ada org bahagian ternak, ada org bhg susu, ada org bhg masak, ada org bhg makan (macam kak).......Kalau tidak macam mane nak master satu2 part........terbaikkk

    ReplyDelete
  5. Ini baru professional, ada org bahagian ternak, ada org bhg susu, ada org bhg masak, ada org bhg makan (macam kak).......Kalau tidak macam mane nak master satu2 part........terbaikkk

    ReplyDelete
  6. same la ngn saya,x makan kambing,xtau lapah,tau perah susu jer minum tidak,lau time sembelih pun xleh tgk kambing sendiri kene sembelih,hanya tahu biak jer,bertukang sikit2 betulkan petak tu boleh laa gak...
    time kambing beranak saya boleh tolong..time kambing luka2 boleh tolong gak, nak cucuk vitamin di kambing sendiri pun saya kasihan..itulah sifat2 yang dimiliki oleh pengembala yang berjaya :)

    ReplyDelete