"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Friday, January 31, 2014

LENCANA YANG SANGAT BERAT

Pada mulanya aku seronok dan berbesar hati bilamana dianugerahkan Penternak Negeri, dan dilantik sebagai Ladang Pengganda ARB, dan dijadikan ladang kajian bertahun tahun oleh Universiti Malaya, dan blog serta facebook aku dibaca oleh banyak rakan penternak dan bakal penternak.

Pada mulanya.

Sebenar benarnya, la ni aku rasa dibebani dengan jangkaan dan harapan. Bahu aku rasa sangat berat. Dada aku rasa sesak.

I think the fire of fame is slowly, silently, mercilessly burning through my soul.

I am crushed. I am dying...

Aku rasa sangat tidak selesa. Aku rasa aku nak larikan diri. Aku nak keterasingan. Sepertimana suatu ketika dahulu.

Aku tak layak sebenarnya untuk semua pujian, kehormatan dan anugerah yang dihamburkan. Tidak. Tidak sama sekali.

Sebabnya.... SEBABNYA...

Biak kambing ni mudah. Mmmm.... yeah mudah. Tak susah. Semua penternak boleh buat.

Janji kita pastikan perkara ini wujud dalam operasi kambing pedaging kita :

Pilih baka kambing yang betul berdasarkan pasaran sasaran kita. Kemudian pastikan kambing makan benda yang betul, dan makan benda yang betul dalam kuantiti yang betul. Kemudian, pastikan pilih garam jilat yang betul dan adlibitum. Kemudian, pastikan sumber air minum kambing adalah bersih tak tercemar dan adlibitum. Kemudian, jangan benarkan situasi overcrowding.

Kemudian, .... nope. Takde dah. Ubat pelbagai bagai hanya untuk extra 20% performance. 80% performance adalah dari perenggan di atas. Itulah SOP aku.

Tengok... kan mudah. Mudah sangat. Semua orang boleh buat.

Sebab tu aku tak layak untuk semua status, pangkat, anugerah dan pujian. Takde benda yang special pun. It is too basic. Orang yang patut menang anugerah ni kenalah ada benda atau falsafah unik atau teknologi tinggi. Masalahnya aku takde menatang apa pun nak tunjuk. Langsung takde yang specialnya.

Penat aje para pelawat ni datang jauh jauh melawat ladang aku. Maybe I am the wrong farm to visit.

Aku perhatikan ada banyak lagi penternak yang jauh lebih berdisiplin daripada aku. Banyak lagi penternak yang jauh lebih bersemangat sanggup bersengkang mata siang malam jaga kambing. Banyak lagi penternak yang kurus kurus badannya tak cukup makan - asalkan kambing yang diternak cukup makan. Banyak lagi penternak yang jauh lebih kreatif daripada aku.

Banyak lagi penternak yang jauh lebih baik daripada aku. Banyak lagi penternak yang lebih layak dapat anugerah dan pujian berbanding aku.

I am not the man whom you, dear readers and breeders, should look up to.

I AM NOT..

the Prof..

Carilah sahabat pembiak kambing yang lebih baik daripada aku. Sematkanlah lencana Prof kepada dirinya. Bukannya aku. Aku tak layak untuk semua ini.

Aku hanyalah seorang... pengembala kambing.

Yang autistik, dan ada masalah serius terlebih kafein.

Itulah aku yang sebenarnya..







2 comments:

  1. Salam Tuan. Tumpang tanya mcm mana nak buat kalau ibu kambing lepas beranak, dlm 1 minggu ni berulat pulak bahagian puki kambing tu? Ada ubat jenis sembur x? Tq.

    ReplyDelete
  2. xsmudah yg ko ckap alwi weh.hehe..byk dugaan mnternak ni,hnya yg btul2 sabar n brsmngt jer boleh brjya,Insyaallah brkat ilmu yg ko smpaikan rmai lg pntrnak kmbg yg akan n bakal brjya..:-)

    ReplyDelete