"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, January 28, 2014

PERUT

Aku sedang berjuang (ok ok ok berangan angan) mengempiskan perut. Dari saiz 34 kepada 32. Harapnya berjayalah untuk 2014.

Teknik yang bakal digunakan ialah kurangkan gula dalam diet. Dan banyakkan berjalan.

Banyak berjalan tak susah nak buat. Aku memang kehulu kehilir dalam ladang sampaikan pekerja dan bini aku naik pelik lagi tensen tengok 'kehuluhiliran' aku ni. Biasaklah orang sindrom asperger ni. Suka kehulu kehilir padahal tak buat apa apa yang penting pun.

Tapi kurangkan gula dalam diet ni yang mencabar. Willpower kena tinggi. Aku dah kenalpasti kat mana sumber terbesar intake gula aku - nescafe dan kopi o 3 dalam 1. Ni punca dan masalah terbesar.

Aku surrender dengan aroma geng geng 3 in 1 ni. Aduhh... seksa seksa.

Anyway, aku tahu saiz perut yang kecik adalah 'desirable' bagi monogastrik macam aku. Spesis perut satu elok sangatlah kalau saiz perut kecik... atau tak buncit. Sebarang lebihan lemak perut (visceral fat) bagi monogastrik menandakan wujudnya masalah kesihatan.

Berbeza pula dengan ruminan. Saiz perut besar menandakan kematangan dan kesempurnaan sistem penghadaman. Yeah sebab mereka makan makanan yang sukar dicernakan (selulos tinggi), jadi perut kena besar dan panjang dan pelbagai peringkat.

Perut buncit adalah 'desirable' bagi ruminan.

Jadi kalau nak cari kambing.. bagi sesapa yang buat sistem lepas meragut dimana kambing banyak makan foraj yang tinggi selulos.. carilah kambing kambing yang perutnya besar. This is matching attribute.

Tapikan.. perut besar tak menjamin kesuburan tinggi. Cepat gemuk dengan makan foraj.. ye.

Still that is a nice attribute to have.


Salam pembiak!

No comments:

Post a Comment