"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Sunday, January 12, 2014

MAO ZEDONG PUNYA OFFER

1973.

Dalam sebuah mesyuarat perdagangan antara US - China, Mao Zedong yang merupakan Pengerusi Republik China telah menawarkan suatu perkara yang sangat aneh. Mungkin tawaran dagang yang paling tak masuk akal dalam sejarah.

Mao Zedong berkata "China sebuah negara miskin. Tapi yang China ada banyak ialah penduduk wanita. Jadi saya nak tawarkan 10,000 wanita China untuk dipindahkan ke Amerika".

Beberapa saat kemudian, Mao Zedong menaikkan tawarannya. "Bagaimana dengan 10 juta wanita China?".

Henry Kissinger yang merupakan 'lead negotiator' Amerika membalas dengan penuh diplomasi "Tawaran itu terlalu menarik sehingga saya perlukan masa panjang untuk menelitinya".
_______________________

Crazy punya offer. Ada plak offer rakyat sendiri. Kalau offer kambing, takpe lagi ye tak?
_______________________

Now, aku perhatikan ada beza antara bangsa pemakan daging kambing (US) dengan bangsa bukan pemakan daging kambing (China).

Dari segi sejarahnya, aku perhatikan China bukanlah bangsa penakluk. Polisinya lebih kepada 'inwards' atau hal dalam negeri. Tak agresif dalam hal luar.

Tetapi bagi mana mana bangsa pemakan daging kambing (Mongol yang menyerang China 800 tahun yang lalu, atau British, atau US, atau banyak tamadun Arab) - mereka adalah umat penakluk.

Penaklukan sesuatu wilayah menjadi strategi utama dalam pembinaan tamadun, atau ketika wujud situasi overpopulation. Empayar British misalnya, ketika tekanan populasi 400 tahun yang dulu (teknologi pertanian yang ada tak dapat membekalkan makanan yang cukup untuk rakyat) - masuk 'conquest mode'. Jajah sana jajah sini, hantar keluar sebanyak rakyat yang mungkin.

Lebih berani ambil risiko peperangan.

Manakala China yang 'farmer centric' (tak kuat makan daging kambing) - tak suka konsep penaklukan walau pun saiz dan sumber wilayah mereka yang besar memungkinkan mudahnya mereka melanggar jiran jiran.

Kurang berani ambil risiko peperangan.

Masalahnya - dunia ialah milik mereka yang berani ambil risiko.

Aku tak suka peperangan. Aku pacifist. Tapi aku juga sedar yang semua tamadun hebat dalam sejarah manusia, tamadun yang memiliki wilayah dan pengaruh yang luas lagi dalam, tamadun yang memiliki zaman emas paling panjang - semuanya akan mengharungi peperangan.

Perang adalah ramuan kritikal untuk mewujudkan tamadun hebat.

Perang akan melahirkan ahli falsafah, ahli seni, ahli sains, dan ahli ekonomi yang hebat hebat. Semua tokoh hebat dalam sejarah semuanya lahir atau tercipta ketika zaman peperangan.

Dan selalunya bangsa yang akan mulakan perang dan muncul sebagai pemenang ialah bangsa yang kuat makan daging kambing.

Dan dalam banyak banyak bangsa yang kuat makan daging kambing, bangsa pengembala atau pastoralis adalah bangsa yang paling kuat paling agresif.


Apa yang ada dalam daging kambing yang membangkitkan semangat penaklukan? Dan kenapa kambing bangsa pastoralis atau bangsa pengembala menjadikan para pemakan lebih agresif?

*Other post today : http://alwigoatfarm.blogspot.com/2014/01/last-weekend-visitors.html

1 comment:

  1. Salam tuan...lama tiada update...apa yang telah berlaku?

    ReplyDelete