"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Sunday, December 29, 2013

BILA JILI DATANG

Sazili. 29 tahun. Berkahwin. Dari Kelantan.

Bela kambing juga. Dan ada perniagaan sendiri. Kedai dobi.

Aku minta maaf terlebih dulu kepada Jili dan keluarga kerana tak dapat layan sepenuhnya. Ada customer datang beli kambing. Jili pula siap tolong angkat kambing. Pertama kali first time visitor bertukar menjadi farm hand. Thanks man!

Jili dah lama baca blog aku. Kira pembaca setia juga. Hampir semua post dah dibaca. Terima kasih sekali lagi kepada bro Jili. (Dan juga semua pembaca setia blog).

Salah satu soalan yang Jili tanya kat aku ialah umur sesuai anak kambing cerai susu.

Bagi aku tiga bulan umur minimum cerai susu. Tapi kalau body condition macam tak ok, lanjutkan kepada empat bulan. Atau pun kita boleh guna piawaian berat. Berat 15kg adalah berat 'treshold'. Dapat je 15kg boleh terus asingkan untuk penggemukan.

15kg ni dah kira very low risk of death. Dah pandai makan foraj atau pun dedak. Kalau cerai susu, stress tak tinggi. Tapi belum sesuai untuk jual.

Ada segolongan penternak minta aku supply anak anak kambing berat 10-12kg. Yang minta ni biasanya penternak baru. Belum cukup pengalaman. Well.. I don't sell little kids. Bahaya ni. Risiko mati terlalu tinggi.

Dan berdasarkan situasi semasa aku, sebenarnya adalah lebih untung bagi seorang pembiak membesarkan (menggemukkan) sendiri kambingnya untuk jualan. Aku tak jual kambing bawah berat 20kg. Aku prefer jual berat antara 25kg-30kg. Dan lagi prefer jual atas 30kg. Sebab profit aku optimize setelah 3 bulan penggemukan.

Ok. Berat 15kg masa cerai susu. Sebulan proses penggemukan dapat kenaikan berat purata 5kg. Kalau 3 bulan gemukkan aku dapat kenaikan 15kg.

Total fattening cost per head semasa 3 bulan penggemukan = $90. Total gain = 15x20 = $300.

yeah.. feed conversion ratio kambing aku masa penggemukan antara 5:1 ke 7:1. Belum guna molasses, belum guna EM, belum guna garam special, belum suntik growth hormon, belum suntik antibiotik, belum bagi dewormer.

Itu lah kalau sebulan dua penggemukan, aku punya profit tak optimize. Tak cukup syok.

Tapi realitinya, kambing aku cecah 25kg dah terpaksa jual. Susah nak tahan tahan. Kena pula time cuti sekolah. Banyak kenduri kendara. Masa ni banyak lah orang cari kambing.

Dulu dulu aku boleh tunggu sampai kambing 35kg-40kg. Pasal masa tu aku masih takde reputasi. Jualan slow sikit. Sekarang.... kalaulah aku ada mesin VitaRay yang boleh transform Steve Roger jadi Captain America.

Apa pun, aku nak ucap terima kasih kepada Jili dari Kelate, dan keluarganya yang datang melawat. Dan kepada mana mana pelawat yang aku belum cerita dalam blog aku ni, aku minta maaf banyak banyak. Harapnya janganlah berkecil hati. Ada kesempatan, aku akan cerita. In sha Allah.


Salam pembiak!

No comments:

Post a Comment