"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, December 18, 2013

BILA FIRDAUS DATANG ...... DAN BLENDER

Blog ini telah mencapai batu tanda beberapa hari yang sudah. Terima kasih kepada semua pembaca setia.
___________________________

Aku hilang mood nak update blog, facebook, dan check email. Dah beberapa hari. Langsung aku tak buka mana mana media elektronik.

Nenek aku jatuh masa adik aku nak menikah hari jumaat sudah. Mungkin tulangnya retak. Hanya duduk atas katil. Mak abah aku yang jaga dia sekarang. Dan juga sedara mara.

Aku banyak habiskan masa pergi ziarah nenek aku. Hari hari ke teluk intan. Jadi takde masa kat ladang. Dan tak dapat ilham nak tulis apa apa.

Pasai tu blog ni duduk diam aje.

Anyway pagi ni ada mood sikit nak menulis. Cerita pasal lawatan mengejut saudara firdaus ke ladang aku.

Dari kiri : mak Firdaus, ayah Firdaus, baju biru ntah sapa, Firdaus baju hitam, bini Firdaus. Tiada dalam gambar - adik pompuan Firdaus yang jadi tukang amik gambar. Thanks!

Firdaus dari Jitra, Kedah. Umur 29. Engineer. Dah kahwin. Datang dengan familinya. Penuh satu kereta. Petang. Hari apa yek, aku pun tak ingat dah.

Firdaus peminat blog aku. Jenis hardcore ni. Dah lama baca, dan dah habis baca setiap post aku. Dia boleh ingat setiap detail yang aku tulis. Pehhhh bahaya bahaya nih. Aku tak boleh main main silap tulis posting. Ada aje orang yang ingat. (Kepada semua pembaca setia macam saudara firdaus, aku ucapkan berbanyak terima kasih atas kesetiaan tuan puan).

Salah satu pertanyaan yang aku dapat dari saudara firdaus (atau ayahnya) ialah kenapa aku asingkan kambing jantan dari kawanan besar. Soalan yang sering aku dapat dari hampir setiap pelawat.

Well, masa kambing sikit, memang takde asingkan. Meragut sama sama dalam satu shift. Bila dah banyak, terpaksa asingkan dan buat dua shift. Aku nak kambing jantan cepat gemuk cepat besar.

Kalau tak diasingkan, diorang ni asyik nak kahwin aje. Makan tak mahu. Habih kurus jadinya. Terlalu lambat nak besar. Bila diasingkan dari betina betina, baru menjadi program penggemukan.

Kalau dikasi? atau dipotong telurnya? senang boleh campur sama sama dengan betina?

Bagi mana mana penternak yang takde kapasiti atau ruang pengasingan, bolehlah guna program pengkasian jantan. Tapi kalau ada ruang pengasingan, jangan mandulkan. Asingkan. Sebab jantan tulen lagi cepat naik berat badan berbanding jantan potong telur.

Haa... ini memang jawapan standard aku. 'Template' yang dah lama wujud. (Aku rasa aku kena buat template dalam handphone aku lah - senang nak menjawab sms soalan kambing dari sahabat sahabat penternak sekalian, yang mana hari hari aku dapat).

Firdaus ada cadangan nak jadi usahawan ternak di kampungnya di Kedah. Berdasarkan keterangannya, kambing ada capaian kepada kawasan ragut yang berbukit bukau. Excellent! Aku yakin kambing yang dibela dalam kawasan berbukit memiliki daya biak yang lebih baik daripada kawasan tanah rata. Dan kawasan aku ialah tanah landai. Banyak paya. Jadi konsentrasi parasit lebih tinggi dan kambing tak boleh buat senaman eksotik sepertimana senaman senaman kambing bukit bukau.

Sapa sapa yang ada kawasan bukit bukau susah nak bercucuk tanam, elok sangatlah bela kambing. Ekspoitasi kekurangan menjadi kelebihan yang sangat besar.

Haaa jangan anggap kawasan bukit susah nak bela kambing. Memanglah susah kalau bela kambing cara berkurung dalam kawasan bukit. Susah kita tanam rumput. Susah kita harvest rumput.

Tapi kalau cara gembala - fuhhhh mantap mantap kambing kita jadinya dalam kawasan bukit bukau.

Ok. Aku harap Firdaus berjaya merealisasikan harapannya suatu hari nanti. Hmmm... Firdaus ni satu minat dengan aku. Kaki game juga buahaha. Strategy game. Dia pun minat main Pharaoh. Aku pun sama. In fact aku ada lagi cd (bukan dvd - gila ancient) pharaoh dalam simpanan aku. Baik bro, nanti ada masa kita main sama sama hahaha.
__________________________________

Hari yang firdaus datang, aku tengah terpikir nak beli blender atau mesin pengisar. Untuk bini aku. Firdaus balik, aku pun cepat cepat balik nak bawak anak bini pergi beli blender.

Masa aku duduk ladang dulu satu famili - aku guna genset. Petrol. Honda G200. Running cost 1 jam = $2. Ada 3 benda tak boleh guna.

Peti ais. Seterika. Blender.

Tv boleh. Mesin basuh boleh. Periuk nasi boleh (tapi ambik masa 40 minit, bukan 20 minit macam biasa).

Masalahnya peti ais, seterika,dan .... blender adalah idaman dan harapan setiap wanita yang berkeluarga. Aku tak boleh sediakan semua itu. Memang tercabar ego aku bila selalu kena 'sound' dengan bini.

Jadi bila duduk pekan, ada elektrik, aku belikan peti ais. Seterika dah lama ada - hadiah kahwin dulu dulu. Bukak aje bungkusan hadiah setelah sekian lama berhabuk tersimpan.

Tapi blender belum ada. The final piece in the puzzle of truly happy marriage ;) ;) ;) Dah kahwin selama 7 tahun (kot?) aku belum lagi beli blender untuk melengkapkan kegembiraan bini aku.

Tapi akhirnya aku berjaya juga beli blender. Hari yang Firdaus datang. Setelah bertahun tahun kahwin. Cap Panasonic. Hoooray! Mission accomplished! (style red alert).

I am a very happy man. Contented. Setelah beli blender.

That is the secret of a happy marriage. I finally figured that out.

Yep. Aku yakin, sangat yakin mesin blender walau pun tak berapa nak guna - adalah komponen sangat penting untuk kesempurnaan rumah tangga. Orang pompuan rasa 'complete' bila ada suami, anak, rumah, kereta, peti ais, seterika dan ...... blender!


Say yes to blender! 

2 comments:

  1. So, apa yang dia blend?? Sekurang-kurangnya fruit juice untuk breakfast suami...atau milk shake susu kambing+madu lebah!! Hahaha..

    ReplyDelete
  2. tudia..bru ja pagi ni brkira2 nk call tghari ni.hehe..den doakn smoga nenek tu cepat sembuh.Insyaallah..prof.den cdangkan buat e-book terus snang,nk jual or bg free trpulang tp kalu jual blehla tmbh income or derma ja hsil jualn..skrg ni musim demam e-book.hehe..ust.don jenal mahir bab2 benda ni.bleh JV dgn dia laa..

    ReplyDelete