"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, December 30, 2013

AKU TAK RASA AKU CUKUP ORGANIK

Prof Diraja Ungku Aziz menggalakkan anak anak yang pergi sekolah agar bersarapan dengan sebiji telur setiap hari. Seboleh bolehnya telur ayam kampung. Nasihat dia memang berlawanan dengan saranan pakar pemakanan yang sibuk bergendang kata maksimum makan telur cuma 3 biji seminggu.

Dan aku sependapat dengan Ungku Aziz. Otak anak anak muda sedang berkembang pesat, dan komposisi otak sebenarnya sarat dengan lemak tepu dan kolesterol. Dan telur yang penuh dengan lemak tepu dan kolesterol adalah sangat membantu dalam fasa perkembangan pantas otak anak anak muda.

Tentera pun dalam modul pembinaan jasmani askar askarnya peruntukkan sekurang kurangnya sebiji telur setiap hari dalam diet. Telur adalah murah dan ianya berkesan dalam membina kekuatan dan stamina.

Dan sebaik baik telur ialah telur daripada ayam yang free range. Ada turun ke tanah, ada kena cahaya matahari, ada dapat rumput dan serangga segar, dan ada eksesais. Telur ayam free range memang cantik nisbah omega 3 : omega 6, dimana ianya terbukti memelihara kesihatan.

Cerita pasal free range, kambing aku pun free range. Lepas ke tanah. Dan kalau ikut takrifan ternakan organik - ada elemen free range. Kalau tak silap aku lah.

Tapikan, aku tak pernah claim aku organik atau alami. Yang aku claim, aku buat low input. Dan kalau operasi biak aku dah masuk kategori medium atau high input, aku tahu aku kena tukar status slogan aku.

Kalau kita buat operasi biak sistem intensif atau sistem makan tanggung, dimana kambing tak lepas atau pembiakan terkurung atau tiada capaian kepada free range - boleh ke kita claim organik atau alami?

Kalau kita buat free range, tapi guna antibiotik bila kambing sakit - boleh juga ke claim kita ni buat kambing organik?

Aku rasa macam tak kena aje.

Apa sebenarnya takrifan kambing organik? Dan siapa yang buat piawaian organik ni? Ada agensi rasmi ke yang dok jaga bab bab ni?


Ada tak mana mana ladang kambing pedaging yang 'certified organic' kat malaysia ni ye?

3 comments:

  1. yang penting ..untung (first priority)
    organik atau tak organik, jatuh nombor dua.

    pelanggan selamanya ditipu..macam cerita lemak tepu jugaklah..

    macam cerita di Malaysia ni, sapa duduk di ATAS yg 'penting'/ berkuasa,dan cepat kaya,.
    yang duduk di BAWAH (aka rakyat) ni makan 'seredak' sajalah..

    ReplyDelete
  2. Kalau organik,boleh tambah nilai,..gak? Harga pun kena special!!!

    ReplyDelete
  3. Den rasa ada sorg pntrnak mmg fully organic..tp dia focus pd ayam lah,cma kmbing pun dia ada sikit..n dr pnerangn dia ttg ubatan tradisional,sistem lepas meragut mmg nmpk dia guna system organic spenuhnya..DQ Farm dkt Bentong,milik Cina muallaf rasanya..https://www.facebook.com/DQFarm?fref=ts

    ReplyDelete