"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, October 26, 2013

RAHSIA BUAH SAWIT RELAI

RAHSIA KAMBING (DAN KARKASNYA) MUDA REMAJA


Sebelum ni aku guna terma biji sawit. Tapi buah sawit atau sawit relai rasanya lebih tepat definisinya. Kalau nak lebih tepat, tanyalah orang sawit, sahih diorang lagi expert terma terma sawit daripada aku ni.

Ok. Aku cerita dalam post sebelum ini di mana kambing aku tak pernah kena kurap semenjak bebas meragut bawah pokok sawit. Kambing kambing ni ada makan buah sawit, dan sawit relai lebih digemari mereka. Rupanya ia sungguh baik untuk kesihatan kulit (dan libido, dan lain lain) disebabkan kandungan tinggi vitamin A dan E larut lemak.

Perhatikan di mana aku sebut vitamin A dan E larut lemak (fat soluble), bukannya vitamin A dan E semata mata. Watch out!

Anyway, ada satu lagi manfaat yang kita penternak kambing semua boleh kongsi bersama. Jeng jeng jeng....

Sawit relai adalah agen penambah kualiti karkas yang berkuasa. It is a powerful booster for carcass quality.

Damn powerful.

Baiklah. Penternak ruminan berpengalaman akan masukkan ternakan mereka ke dalam fasa 'finishing' atau penggemukan sebelum dijual demi meningkatkan kualiti dan berat karkas. Jadi nilai karkas naik, dan boleh dijual pada harga lebih tinggi.

Salah satu kriteria kualiti karkas yang tinggi ialah kemampuan daging mengekalkan warna kemerahan, atau bahasa sainsnya tinggi rintangan terhadap oksidasi (high resistance to oxidation). Biasanya warna daging yang merah pekat memikat kalbu (atau menyebabkan air liur bakal pengguna meleleh) cuma bertahan 2-3 hari walau pun disejukkan.

Jadi teknik yang digunakan untuk memanjangkan kemerahan karkas itu ialah dengan menyuntik vitamin E pada selang masa tertentu semasa kambing digemukkan. Aaaa biar tahap vitamin E dalam darah tinggi dan meninggi sebelum disembelih.

Ini kerana tahap vitamin E yang tinggi dalam sel akan menyebabkan oksidasi atau pereputan jadi lambat. Jadi kemerahan itu kekal lama sehingga sekurang kurangnya dua minggu. Bila nampak segar walaupun dah lama usia daging - pastinya nilai karkas itu meningkat.

Yep. Ini cara yang alami. Tak perlu guna dadah atau kimia untuk mencantikkan karkas.

TETAPI tak cukup alami. Vitamin E sintetik bagi aku adalah.... low class low standard.

Yang lebih alami lebih organik lebih mantap lebih berkuasa lebih oooommphhhh ialah ..... sawit relai. Ye tuan puan, buah sawit relai yang dok terbuang merata rata bawah pokok sawit tu sebenarnya antioksidan high class untuk kambing kita.

Peningkat kualiti karkas yang sangat baik lagi natural. Ianya kaya bukan sahaja vitamin E organik, tetapi juga vitamin vitamin dan enzim enzim yang sinergistik. Jauh melebihi kualiti vitamin E sintetik ciptaan manusia.

Aku sangat pasti kambing yang dapat makan buah sawit secara regular, akan tinggi tahap serum vitamin ADEK. Bila disembelih dan dilapah, karkasnya lambat mereput lambat oksidasi lambat luntur warna kemerahannya. Haaa memang baik betullah manfaat buah sawit ni kepada kambing kita.

Dan.... aku tak kata pkc atau pke ye. Aku kata buah sawit, utamanya yang relai lah. Yang merah merah kuning, yang bahagian luar tu, yang tinggi serabut. Bukannya 'kacang' kat dalam buah sawit tu ye.

Yang 'kacang' atau benih tu la yang diproses diperah dapat palm kernel oil dan sisanya ialah palm kernel cake atau palm kernel expeller. Dak dak bukan ni yang aku cerita. Tapi yang kat luar tu. Yang diperah dapat palm oil. Haaa...

Bahagian yang tinggi lemak tepu, dan sarat dengan vitamin ADEK.

It's organic. It's nourishing. It is a supercharged food for ruminants.

It's damn good.

Syukur kepada Tuhan kerana menganugerahkan pokok sawit untuk hidup subur di tanah air kita! Salam pembiak!


*Soalan untuk zulkifli muhammad di sabah - yang biasa proses sawit ni. Extraction palm oil atau extraction palm kernel oil yang temperature lebih tinggi? Berapa suhu untuk kedua dua proses tersebut?

2 comments:

  1. A'laikum Bro. Merungup...merungup...kambing eden makan sawit relai mulai petang semalam. Tq for convincing benefits of sawit relai especially to kambing berkurap,....and for high quality carcass.

    ReplyDelete
  2. Assalam.. saya baru terbaca post ni.. nak tanya bagi sebiji2 buah relai tu kambing hadam tempurung dan kernel/isirung sawit tu sekali ke?

    ReplyDelete