"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, July 27, 2013

SEBELUM HIPOTESIS SELANJUTNYA

Karamah adalah untuk manusia yang lemah iman.

Cukuplah AlQuran sebagai sebesar besar mukjizat, dan cukuplah alam sebagai tanda tanda kewujudan dan kebesaran Sang Maha Pencipta, bagi kaum yang mahu berfikir.

Beberapa hipotesis yang akan aku bentangkan pada masa depan barangkali akan membuatkan ada kalangan pembaca yang kurang selesa. Aku cuba melihat Kalamullah dari sudut baru, dari sudut saintifik yang agak berbeza. Fresh interpretation. Telah ada pandangan pandangan sains sebelum ini yang mengambilkira ayat ayat Tuhan, tetapi aku fikir belum ada yang serupa dengan beberapa hipotesis aku sebelum ini.

Tuan puan pembaca, AlQuran sentiasa segar kerana ia senantiasa memungkinkan tafsiran baru dibuat. Sebab itu ianya tidak membosankan walau dibaca berulangkali. Generasi sebelum kita tafsirannya lain, generasi kita lain pula, dan generasi akan datang lagi lain tafsirannya.

Kepada sesiapa yang telah membaca blog aku dari awal, akan perasan bagaimana aku membentangkan suatu sudut baru, a fresh perspective, yang berbeza dengan pandangan pandangan sebelum ini berkenaan usaha pembiakan kambing. Begitu juga dengan siri hipotesis yang telah aku bentangkan, dan yang akan aku bentangkan tak lama lagi. Suatu pandangan yang berbeza, ada di antaranya yang melawan arus.

Baik bagi golongan konservatif agama mahu pun golongan saintis sendiri.

Aku beritahu awal awal sebab aku nak mengurangkan rasa terkejut tuan puan pembaca sekalian. Nak kurangkan sebanyak mungkin perasaan terkejut tu. Some of the future hypothesis can, and will get stranger and stranger.

Apa apa pun, apa yang aku offer adalah tambahan perspektif. Dan ianya adalah hipotesis, bukannya teori. Kalau aku salah, harap dapat teguran. Semoga kita semua beroleh kefahaman lebih mendalam berkenaan AlQuran, kebenaran dan kehebatannya.

*Siri hipotesis memerlukan kreativiti tinggi untuk ditulis, dan kreativiti tinggi memerlukan jumlah kafein yang lebih tinggi daripada biasa. Malangnya bulan puasa ni caffeine consumption aku jatuh merudum. Jadi siri hipotesis akan ada 'feel' lain macam. Tidak seperti kebiasaan.


Salam hormat!

No comments:

Post a Comment