"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, July 24, 2013

MULTI FEED

Sms razlan dari sabah kepada aku;

"Askum tuan... adakah makanan tambahan untuk kambing betina dan jantan berbeza?"
___________________________

Sepatutnya berbeza.

Betina beranak lain, betina dara lain, anak kambing lain, pejantan lain, jantan pun lain. Ada differentiation berdasarkan tujuan, jantina dan peringkat umur.

Suplemen yang berbeza memang merumitkan tetapi perlu untuk dapatkan kesan (enhancement) terbaik. Tapi kita kat malaysia belum sampai lah tahap itu. Tapi negara negara maju yang terkehadapan industri ternakannya memang ada pelbagai jenis dan peringkat supplementation. Sampai pening kita tengok.

Industri ternakan ruminan kita ni sebenarnya masih kecil dan belum matang. Masih banyak dongeng dan mitos menyelubungi penternak penternak. Sangat sedikit 'core breeders' atau master breeders. Maknanya sangat kurang penternak yang durable, sebaliknya penuh dengan penternak baru yang penuh idealisme tapi kurang praktikal.

Bila macam ni, feedmaker takde pasaran yang cukup besar untuk mempelbagaikan variasi produknya. Tak berbaloi buat specialized feed. Yang akan guna different feeds atau multi feeds ni penternak berpengalaman yang dah 'season'. Tapi kalau dah sikit bilangannya tak berbaloilah kan.

Anyway feedmaker pun ada juga masalahnya. Ada feedmaker yang buat excellent feed, tip top rumusannya. MASALAHNYA tak konsisten.

Ada yang langsung tak konsisten especially new feedmaker.

Memang bikin penternak bengang. Panas hati. Ye lah kambing menurun kualitinya. Ada yang mati kambingnya. Mau tak bengang dengan feedmaker ni, hatta dengan yang ada reputasi sekali pun.

Jadi bagi sesiapa yang nak guna dedak untuk kambing, kena pantau dari segi kesannya kepada kambing kita. Cepat cepat komplen bising kuat kuat kalau nampak banyak kambing kita lain macam.

Anyway, sebab banyak isu reliabiliti, aku sekarang guna satu jenis dedak je. Untuk kambing pejantan (yang buat bandot/bapak) kita pastikan lebih peruntukannya. Contoh berat badan 30kg - biasa 500gm 600gm 700gm, kita bagi lah 1000gm. Protein level 15-18%.

Untuk kambing jantan yang nak digemukkan 30kg ke bawah bagilah dedak 500gm, dan tinggi sikit kandungan fibernya. Protein level 10-12% dah cukup. Energy yang penting masa penggemukan ni, bukannya protein.

Tetapi bagi anak kambing yang cepat membesar (belum sapih), protein pula centre stage. 13-16%. Sebab tu creep feed untuk budak budak ni biasanya ada soybean meal atau fish meal. Tinggi sikit protein nya.

Bagi ibu kambing yang menyusu, energy kena banyak, protein pun banyak. Jadi bagilah lebih sikit dedaknya. Biasanya aku bagi 500gm-900gm berdasarkan saiz, kondisi, dan bilangan anaknya.

Oh availability suplemen pun kena ambilkira. Ada yang sekejap ada, sekejap takde. Mengganggu jadual makanan kambing kita.

By the way, apa yang aku cakap di atas adalah pengalaman aku menggunakan sistem semi intensif. Kalau sistem intensif lain pula ceritanya. Dan lain penternak pun lain juga ceritanya. Hahaha saja nak memeningkan kepala si razlan ni.

Its up to you, based on availability and reliability. Janji foraj tetap menjadi makanan utama kambing, .... melainkan untuk kambing digemukkan.

Pening sebenarnya bab pemakanan ni.

Pening pening..


No comments:

Post a Comment