"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, July 27, 2013

ANEHNYA GUNUNG DI BUMI

Hipotesis. Part Four.

AnNahl(Lebah):15

And He has cast into the earth firmly set mountains, lest it shift with you, and [made] rivers and roads, that you may be guided,

Dan Ia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya ia tidak menghayun-hayunkan kamu; dan Ia mengadakan sungai-sungai serta jalan-jalan lalu lalang, supaya kamu dapat sampai ke matlamat yang kamu tuju.

AnNaml(Semut):88

And you see the mountains, thinking them rigid, while they will pass as the passing of clouds. [It is] the work of Allah , who perfected all things. Indeed, He is Acquainted with that which you do.

Dan engkau melihat gunung-ganang, engkau menyangkanya tetap membeku, padahal ia bergerak cepat seperti bergeraknya awan; (demikianlah) perbuatan Allah yang telah membuat tiap - tiap sesuatu dengan serapi-rapi dan sebaik-baiknya; sesungguhnya Ia Amat mendalam PengetahuanNya akan apa yang kamu lakukan.
__________________________________

Bumi adalah planet yang aneh. Penuh dengan keanehan kerana ianya planet yang penuh dengan kehidupan, dan dipenuhi dengan sifat sifat dan struktur struktur yang menyokong kehidupan.

Bumi adalah 'very friendly to life' sehinggalah hari kiamat.

Ok. Sistem solar kita ada 8 planet. Yang paling dekat dengan matahari ialah Mercury. Kemudiannya Venus, Bumi, dan Mars. Keempat empat planet ini adalah planet batu (rocky), dan terletak dalam 'habitable zone' atau zon yang menyokong kehidupan. Venus dan Mars suatu ketika dahulu adalah seperti Bumi, dan dipercayai ada kehidupan. Mercury walau pun sangat dekat dengan matahari, yang menjadikan ia sangat panas, tetapi bila malam menjelang suhunya menjadi sangat sangat sejuk, dan dipercayai wujud air.

Selepas empat planet batuan ini, ada empat lagi planet gas yang mengelilingi matahari. Semuanya saiz gergasi, dan terdiri daripada gas. Hampir mustahil menyokong kehidupan walau pun mungkin ada wap air. Jupiter, Saturn, Uranus dan Neptune. Tetapi ada bulan bulan yang mengorbit planet planet gas ini, dan ada di antara bulan bulan ini yang memiliki sifat menyokong kehidupan.

So sistem solar (bukan bumi sahaja) kita sebenarnya unik, sangat unik kerana Allah menjadikan ia kondusif untuk menyokong kehidupan, dan Bumi adalah yang paling kondusif paling menarik buat masa ini bagi kehidupan. Dan matahari bukanlah satu satunya bintang dalam alam semesta, tetapi ada bertrillion lagi yang sama kelas dengan matahari, dan adalah sangat mungkin wujud kehidupan atau makhluk lain selain manusia, jin, dan malaikat.

Yep memang ada kehidupan lain dalam langit lapisan pertama. Tak kisahlah kita nak panggil alien ke, ET ke, atau apa sahaja, tapi aku yakin memang ada makhluk lain dalam lapisan pertama alam semesta. Bukan bumi sahaja yang ada penghuni. (Buraq - kuda terbang yang dinaiki Nabi semasa Isra' adalah satu contoh).

And yes please dont worry on alien invasion. Makhluk asing tidak akan menyerang kita. Tidak sama sekali. Kerana telah diberitakan dalam AlQuran bahawa hayat spesis kita akan berakhir dengan hari kiamat, dan turunnya bala tentera malaikat mencurah curah membunuh kita.

Emmm... sebenarnya kan, setiap kali kedatangan azab dan bala (bencana alam) di muka bumi ini, yang menyebabkan pupusnya sesuatu kaum, atau pupusnya multi species, atau mass extinction - semuanya diiringi ketumbukan malaikat yang mendarat di muka bumi. Baik bagi jin atau manusia, mahu pun kehidupan yang wujud di muka bumi sebelum munculnya jin dan manusia.

It is not alien invasion, it is angel invasion.

Malaikat bukan sahaja mengatur cuaca dan rezeki makhluk bumi menurut arahan Allah, tetapi mereka juga mengatur bencana alam baik skala kecil atau besar, dan mencabut nyawa makhluk bumi atas arahan Allah.

They bring good tidings, and they bring forth bad tidings too.

Ok ok ok aku dah tersasar jauh ni, aku nak cerita pasal gunung di bumi. Macam mana terbabas pula ni. Sorry.

Baik, kalau kita perhatikan ayat AlQuran di atas, Tuhan bagitahu kita, banjaran gunung-ganang yang kita nampak itu sebenarnya menstabilkan bumi kita.

Hmmm macam mana pula gunung ganang ini menstabilkan bumi? Pelik juga ni. Stabil macam mana? Tak bagi kita berayun ayun? Gempa? Adakah kalau tiada gunung ganang kita akan senantiasa dilanda gempa bumi 24 jam?

Bagaimana kewujudan gunung ganang memberhentikan atau mengurangkan kejadian gempa bumi?

Aaah kalau kita perhatikan ayat seterusnya Tuhan kata gunung ganang itu sebenarnya bergerak. Ok Tuhan kata ini 1400 tahun yang dulu. Dan baru lagi para geologis mendapati gunung ganang ini terhasil akibat pelanggaran plat tektonik. Dan lebih lebih baru apabila para planetary scientist mendapati hanya bumi yang memiliki plat tektonik. Planet Mercury, Venus, dan Mars tidak memiliki plat tektonik. Nope they don't have it. Ye mereka juga ada gunung ganang tetapi mereka tidak memiliki plat tektonik.

So apa benda plat tektonik ni?

Bumi ni secara kasarnya tiga lapis. Ada teras, mantle, dan kerak. Kerak ni kulit luar bumi dan nipis je. Kita manusia ni tinggal atas kerak bumilah. Dan kerak bumi ni sebenarnya terdiri daripada rekahan rekahan besar yang membentuk pulau pulau gergasi (plat), dan plat plat ini bergerak dan terapung di atas mantle. Laut laut dan benua benua semuanya di atas plat plat inilah. Plat ini adalah plat tektonik. Ada enam atau tujuh plat utama yang besar.

Memandangkan plat tektonik ini terapung, maka ianya sentiasa bergerak. Ada yang menjauhi, ada yang mendekati, dan ada yang accident sesama sendiri. Bila bertembung plat tektonik, maka jadilah banjaran gunung ganang, tak kisahlah di darat atau pun di dalam laut. Bila menjauhi, jadilah jurang yang dalam. Kita memang tak perasanlah pergerakan plat tektonik ni, pasalnya ia mengambil masa jutaan tahun.

Bumi ni geologically active, maksudnya terasnya masih mengeluarkan haba, dan haba ini akan dibebaskan ke permukaan. Tak macam bulan yang 'geologically dead' - terasnya tidak lagi menegeluarkan haba. So teras bumi masih keluarkan haba, banyak pula tu kuantitinya, so memang panas menggelegak isi dalam bumi. Kepanasan ini mesti dikeluarkan, dan ia akan mencari jalan ke permukaan untuk melepaskan dirinya.

Makanya rekahan rekahan pada kerak bumi yang membentuk plat tektonik ini sebenarnya sangat sangat membantu bumi mengeluarkan habanya. Bagaikan liang liang yang membantu bumi keluarkan kepanasannya dalam keadaan terkawal atau lemah lembut.

Aaa kita bayangkan bumi kita macam cerek air yang sedang dipanaskan. Penuh airnya. Tutup rapat rapat. Takde satu lubang pun. Rasa rasa apa yang terjadi?

Mau meletup pecah cerek tu. Panas melampau tanpa jalan untuk mengurangkannya. Kalau bersaiz planet? Habih mati kepanasan semua makhluk dalam planet tup. Begitu lah perumpamaannya.

Jadi rekahan pada kerak bumi ini (plat tektonik) sebenarnya membantu mengelakkan fenomena supervolcanism dan superquake. Peristiwa ekstrem macam ini sebenarnya tidak membantu dalam kestabilan cuaca bumi, dan membunuh kehidupan.

Adalah dianggarkan bumi kita telah melalui 5 peristiwa mass extinction (hasil supervolcanism, superquake, dan hentaman komet), di mana semua makhluk bumi mati dan terpaksa restart. Kalau takde plat tektonik ni, mau berpuluh puluh kali mass extinction, atau pun terus musnah kehidupan sepertimana yang berlaku di planet Venus dan Mars.

Ye tuan puan, Mars dan Venus dulu adalah syurga seperti bumi. Ada laut, ada air. Tetapi ketiadaan gunung ganang yang bergerak seperti di bumi, menyebabkan sering berlaku gempa dan letusan berapi tahap ekstrem yang mengkacau bilaukan cuaca, menghilangkan air, seterusnya melenyapkan kehidupan.

Gempa dan letusan gunung berapi yang kita alami di bumi sebenarnya adalah tahap sopan lemah lembut bagaikan anak dara pingitan yang tersipu sipu malu bila dirisik. Kalau gempa di Venus dan Mars tu diaa bagaikan...... errr... metallica + megadeth + black sabbath + 10 kumpulan death metal buat mega concert.

Bukan takat jahanamkan cuaca, planet pun boleh bergoyang goyang berubah paksi, dan memperlahan atau mempercepatkan putarannya - lagi mengkacau bilaukan kehidupan.

Langsung tidak menyokong kehidupan.

Makanya benarlah seperti firman Allah yang mengatakan gunung ganang itu adalah pasak bumi, ianya benar benar menstabilkan bumi kita, mengurangkan kejadian extreme volcanism dan extreme quake, membantu menstabilkan cuaca, seterusnya membentuk suasana kondusif untuk kehidupan.

Dan sememangnya gunung-ganang di bumi aneh, kerana ianya bergerak, dan ianya unik pada bumi.

Terserlah kebenaran AlQuran, yang diturunkan 1400 tahun dahulu.

Hebatnya Kalamullah.

Salam!






1 comment:

  1. Tahniah... belum attended geology class dah faham banyak dan boleh berbicara tentang bumi, gunung-ganang, plate tektonik.. Itu tajuk2 kuliah saya tu di universiti!

    ReplyDelete