"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Thursday, June 13, 2013

END OF DAYS

Petunjuk Hari Terakhir.

2001.

Sebuah proba angkasa dilancarkan ke luar planet bumi. Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP), dengan misi mengkaji sifat sifat alam semesta selama 9 tahun. Antara misi utama ialah mengukur Cosmic Microwave Background dalam seluruh alam semesta.

WMAP sangat sangat sangat berjaya dalam misinya mengkaji sifat sifat alam semesta. Ia telah berjaya menukar kefahaman banyak saintis angkasa daripada senario yang mungkin kepada sains yang tepat. Bahkan WMAP telah melahirkan Standard Model of Cosmology - piawaian sifat angkasa yang kini digunapakai oleh seluruh saintis di dunia.

Ukuran ukuran alam semesta yang dibuat oleh WMAP panjang senarainya. Semuanya merevolusi kefahaman kita terhadap kosmos. Tapi ada satu yang aku nak sebut di sini (kalau boleh aku nak cerita semua) - WMAP telah membuktikan bentuk alam semesta kita (our universe) ialah 'flat', bagaikan kertas dengan margin of error hanya 0.4%.

Sekali lagi ye, WMAP telah berjaya membuktikan bentuk alam semesta kita ialah rata bagai kertas. .... Kertas.

Bukan bentuk donut, bukan bentuk saddle, bukan bentuk sfera (tuan puan kena lupakan bentuk universe yang aku cerita dalam post sebelum ini. Bukan bubble ye. Tapi bentuk aje lah yang kena tukar, multiverse tetap sama).

Bila bentuk kertas, maknanya universe kita sangat sangat mungkin infinite. Apa yang kita nampak setakat ini, sebenarnya tak bertepi. Dan galaksi galaksi 'hujung alam' ini bergerak pada kelajuan hampir sama dengan cahaya, 300,000 km per saat. Ini galaksi yang kita nampak, yang kita tak nampak? Adakah mereka mereka lebih laju dari cahaya?

Sebagai perbandingan, galaksi Bimasakti bergerak pada halaju 600 km per saat. Tu diaa.. berasap kepala Einstein nak menerangkan fenomena ni kalau dia hidup lagi. In fact aku rasa 100 Albert Einstein + 100 Niels Bohr + 100 Stephen Hawking bergabung pun belum tentu boleh merungkai misteri keajaiban kosmos ini.

Possible shapes of universe has been hotly debated before. But the findings of the stunningly successful Wilkinson Microwave Anisotropy Probe on the properties of the universe -  points directly at a flat shape universe.

Tuan puan pembaca yang bijaksana, alam semesta kita bentuknya bagai kertas. Dan aku nak bawa tuan puan kepada Kalamullah, surah AlAnbiya ayat 104 :

"The Day when We will fold the heaven like the folding of a [written] sheet for the records. As We began the first creation, We will repeat it. [That is] a promise binding upon Us. Indeed, We will do it."

"(Ingatlah) hari Kami menggulung langit seperti menggulung lembaran surat catitan; sebagaimana kami mulakan wujudnya sesuatu kejadian, Kami ulangi wujudnya lagi; sebagai satu janji yang ditanggung oleh Kami; sesungguhnya Kami tetap melaksanakannya."

Allah Tuhanku, Allah Tuhanku, Allah Tuhanku.. aku menggigil bilamana aku sedar Hari Kiamat begini jadinya. Alam semesta kita bentuknya seperti kertas dan Allah yang Maha Kuat akan mengakhiri alam alam semesta dengan menggulung (crumple) mereka, sebagaimana kita menggulung kertas.

Menggulung disini maksudnya keronyok dalam bahasa melayu. Omputih kata crumple atau crunch. Sebab apa aku kata macam ni, perhatikan perkataan seterusnya - As We began the first creation, We will repeat it. That is a promise binding upon Us.

We will Repeat it.

Saintis berpendapat akhir alam semesta mungkin Big Crunch, atau Big Bounce, atau Big Freeze, atau pun Big Rip. Tapi bagi saintis Islam yang mengambilkira ayat Tuhan ini, akan segera nampak jawapannya - Big Crunch.

Allah akan keronyok sekalian alam semudah mudahnya, sebagaimana mudahnya kita keronyokkan sehelai kertas. Bumi dan saudara saudaranya, Matahari dan saudara saudaranya, Bimasakti dan saudara saudaranya, Alam semesta dan saudara saudaranya, dan apa sahaja lapisan langit yang kita belum ketahui kewujudannya, semuanya akan dikiamatkan. Termasuk masa.

Allah Yang Maha Kuat telah membukakan tingkap kecil kepada kita untuk melihat bagaimana Dia akan mengakhiri sekalian alam. Inilah kehebatan dan kebenaran AlQuran yang masih tetap relevan dulu, kini dan selamanya. Sains menurut Quran, bukannya Quran menurut sains.

Kehebatan Allah Sang Pencipta
Kebenaran Ayat AyatNya
Kedahsyatan Hari Terakhir

The End


Allah Tuhanku..

3 comments:

  1. Alhamdulillah... Sekali sekala tazkirah. Dari Sheikul Bidori Tn Guru Alwi. ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha Don ko ni b uat lawak plak..

      Lepas ni takziah err tizzaqyah err ye tazkirah dari ustad don pula haha

      Delete
    2. hahaha.. insya Allah, nnt ada sesi tazkirah di blog sy. jemput datang. hehehe.

      Delete