"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Sunday, June 30, 2013

AKU BELUM HABIS MAKAN KEREPEK!

Post aku sebelum ini "Adakah aku merepek?" sebenarnya belum habis lagi. Dan bila El Cambras Hambriento beri komen, aku dapati aku kena luaskan lagi apa yang aku belum cerita.

Sebenarnya aku dah taip panjang isi untuk post kali ini, tapi bila aku pergi solat jemaah kat surau, dan balik dari situ, aku tengok anak pompuan aku sibuk main tekan tekan laptop - habih hilang semua apa yang aku tulis. Aiiii hilang semangat aku nak update blog.

Jadi ini versi lain. Jauh berbeza dengan yang original.

Ada tiga situasi yang menggalakkan pertumbuhan pantas populasi organisma. Pertamanya bila dia fikir ada banyak ruang lagi untuk membiak. Breeding always require space, or the illusion of space.

Keduanya bila dia fikir sumber makanan lebih dari cukup. Malangnya bila sampai bab sumber makanan ni, kita tak boleh buat ilusi macam ruang. Nak tak nak makanan memang kena cukup, dan lebih dari cukup.

Ketiga bila wujud ancaman kepupusan. Masa ni survival instinct kick in, keperluan tenaga untuk pembiakan jadi super efficient. Tapi aku tak akan sentuh faktor ketiga ni. Cuma situasi pertama dan kedua.

Bila kita berjaya mewujudkan dua situasi di atas, ternakan kita akan pantas berkembang biak. Growth. Explosive growth.

Dan darjah kepantasan pembiakan ni semakin tinggi untuk organisma kecil berbanding organisma besar, di mana organisma besar ni semakin kuat daya menentang tumbesarannya, maka semakin banyak sumber diperlukan untuk melawan daya menentang itu. Hmmph.. senang cerita feed conversion ratio (FCR) untuk haiwan besar makin tinggi (makin tak cekap) berbanding FCR untuk haiwan kecil.

Makna yang tersirat ialah bagi lembu, kena pula yang saiz besar besar, lebih banyak tenaga diperlukan untuk pencernaan, jadi kapasiti fungsi pembiakan kena dikorbankan - jadi perlahan. Breeding vitality tak tinggi, tak cukup robust.

Manakala bagi kambing, sebab saiznya kecil banding lembu, kena pula kambing yang saiz sederhana sedang sedang (40kg ke bawah) - tak setinggi mana tenaga diperlukan untuk pencernaan - jadi lebih banyak tenaga boleh allocate untuk fungsi pembiakan. Haa kambing punya breeding vitality adalah lebih tinggi dan lebih robust banding ngan lembu.

Justeru bila breeding vitality tinggi, kidding interval pendek pendek tidak mendatangkan masalah kepada breeding capacity. Yep, inilah apa yang aku cuba terangkan kepada ECH.

Lagi satu, dalam eksperimen aku tu, aku bukannya menambahkan bilangan anak kambing setiap kali beranak. Aku cuma memendekkan kidding interval. Bila beranak, majoritinya tetap dua anak. Kadang kadang je terlebih, bila ibu tu saiz besar.

Aaaa... bila beranak dua senang nak maintain energy input > energy output. Baik pada kambing atau baik pada kita. Pasal kita delegate tanggungjawab besarkan anak kepada ibu kambing. Kita cuma pastikan makanan ibunya cukup.

Bila beranak lebih dua ekor ni yang susah sikit, sebab jelas terang lagi bersuluh, nak tak nak kita kena expend input lebih besar. Susu botol, masa kita, tenaga kita - pendek kata bila lebih aje dua, kita makin kelam kabut. Kita dah ambil alih tanggungjawab besarkan anak kambing.

So sebenarnya aku fikir eksperimen aku memendekkan kidding interval tidak akan mempengaruhi future breeding capacity secara negatif. Kambing punya breeding vitality tinggi, dan aku cuma target dua anak setiap kelahiran.

In fact, apa yang aku buat, sebenarnya positively affect future breeding capacity.

Yeah, I add more spring, or dynamism into my goat breeding potential.

TAPI,

Ada satu benda yang buat aku risau.

Bila guna supplementation, dan maksud aku ialah dedak atau konsentrat, dan bila semakin tinggi kuantiti suplemen digunakan - aku akan hilang independence. Aku akan hilang kebebasan, I will lost my freedom.

Aku kena bergantung kepada pengeluar dan pembekal dedak. Kalau terputus bekalan, atau harga melambung pecah bumbung, boleh jadi kacau bilau operasi pembiakan aku apalagi kalau aku dah masuk full gear. Aiseyman.. mana boleh macam ni.

Salah satu tujuan rasul rasul semuanya jadi pembiak dan pengembala kambing ialah untuk menjaga kebebasan diri mereka. Mereka tidak mahu bergantung kepada mana mana manusia. Mereka hanya bergantung kepada anugerah alam semulajadi dari Tuhan - padang rumput, matahari, dan air.

Apa yang aku buat ialah menambahkan risiko ke dalam bisnes aku. Well, bila risiko bertambah, untung pun bertambah lah. Tapi tu lah, aku mungkin hilang kebebasan sepenuhnya.

Its a trade off. I have to wisely balance it.


Hmmm...

1 comment:

  1. lama tak mengomenkan diri. saya setuju, kita pengembala kambing perlu berusaha untuk hidup bebas daripada bergantung kepada orang lain. kita perlu berusaha untuk cari jalan mana yang lebih banyak memberi ruang kebebasan kita. apabila kita terlalu bergantung kepada orang, kita akan menjadi manja, berlemak dan jati diri semakin berkurang.

    ReplyDelete