"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, June 12, 2013

MOLASSES

Pagi pagi tadi pukul 7.05 pagi aku dapat sms dari mr razlan from sabah. "Askum prof...adakah molases tu perlu untuk kambing?"

Tidak. Aku sendiri tak pernah guna molasses sejak sekian lama aku membiakkan kambing melainkan masa aku bereksperimen. Matahari, udara segar, berjalan, foraj segar, dan garam jilat adalah ramuan aku semenjak dulu hinggalah sekarang. They do very well on that diets. They never fail me, and have brought me sweet profit.

Kambing aku tak suka molasses dari dulu sampai sekarang. Buat dunno je. I don't know why and I never bother to find out. Lagipun kambing aku mudah kembung bila ada yang cuba cuba minum air campuran molasses.

Adapun molasses ni boleh digunakan dalam keadaan tertentu bagi sapa sapa yang nak guna juga. Kambing baru beranak biasanya tak lalu makan, so boleh lah guna dalam air minuman dia. Susu dia akan jadi lebih manis, sedaplah sikit anak kambing tu minum.

Sapa yang buat silaj pun memang guna molasses. Dan boleh juga guna molasses untuk buat garam jilat sendiri menggunakan sisa pertanian yang ada dalam kawasan masing masing.

Bagi sapa sapa yang benar benar kesuntukan masa untuk menggemukkan kambing, boleh juga guna molasses. Kawan aku guna air + molasses sebaldi besar, dan dedak 2 kilo per ekor per hari, haa dapatlah naik berat 12 kilo sebulan kambing jantannya. Dia punya kembang (dan kembung) perut, macam nak pecah. Aku rasa geram aje nak cucuk pakai jarum. Rasa macam belon plak kambing tu. Terbayang bayang kambing tu bagaikan belon yang dicucuk kabooshhhh.... haha.


Oklah itu saja kali ini!

5 comments:

  1. Saya ada beli molasses. Saja try nak tengok apa jadi. Ada kambing yang suka, ada yang buat tak tau je.

    Memang saya bercadang nak try buat molasses block, cuma tak sempat lagi. Of course, dengan herba masakan. Hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. blok jilat molasses + herba idea yang sangat baik, Aku belum jumpa lagi mana mana company yang buat. Aku sangat menggalakkan ko buat cepat cepat.

      ye... somebody should do this.

      aku nak guna. senang cerita. takyah hari hari campur herba dalam feed.

      Delete
  2. Salam prof

    Saya pu tak gunakan molasses utk ternakan saya. Ada beli dan cuba bagi.tapi tak semua yg makan pun.

    Sekarang cuma beri molasses utk kambing yg dehydrated. Campur dgn garam dan air.

    Tak nampak sgt beza kalau bagi atau tak. Cuma utk yg produce susu kalau bagi, yield susu agak tinggi sikit. Memang patut sebab lebih energy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa yang sibuk nak guna molasses ni penternak baru. Geng penternak veteran takde guna pun.

      Delete
  3. pergh..memang menongkah arus kebiasaan!

    ReplyDelete