"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, August 7, 2012

BILA ISAL DATANG..


Jumaat sudah isal keratong agro datang melawat kandang kambing aku buat kali kedua. Straight from thailand. Memang kuat pinggang si isal ni. Tak tahulah jamu thai mana yang dia telan.

Dan dia datang exactly at 7.56 pagi. Aku rasa isal ni memegang rekod sebagai pelawat terawal ke kandang aku. Aku tengah pam air dan masih dalam keadaan mamai atau sluggish. Piston piston dalam badan aku masih belum mencapai optimum operating temperature. Memang terasa slow dan berat badan aku ni termasuk juga otak aku.

Isal datang untuk buat selection kambing yang nak dibawa ke kandang dia di keratong nanti. Pilih aje yang dara dara, nak timbang nanti lah. Tak larat siot.

Anyway bulan puasa ni aku ada satu ritual yang aku buat setiap pagi. Aku suka cuci tingkap kereta aku. Cuci bersih bersih bagi nampak terang benderang kilat kilat cermin kereta aku. Guna kain ngan air je, takde shampoo pun. Tapi aku tak cuci badan kereta pun. Tingkap je. Setiap hari buat. Obses.

Melainkan masa isal datang itu hari. So aku termiss ritual aku. Rasa macam tak best pula. Ini yang masalah ada asperger syndrome ni. Ada obsession tertentu yang mengarut aje.

Anyway cerita pasal asperger syndrome yang aku alami ni, ramai yang tak nampak, tak tahu dan tak perasan bila berinteraksi dengan aku. Hakikatnya asperger syndrome membuatkan aku socially inept, takut dan tak selesa bila bergaul dengan manusia lain.

Sebagai contoh aku tak pandai membaca ekspresi wajah dan body language. Kalau orang tu menyindir, aku tak tahu dan tak perasan yang dia menyindir. Aku lambat tangkap intention sebenar orang tu bila bercakap ngan aku. Kalau cakap berselindung dan berlapik, memang aku tak faham. Kena cakap betul betul direct, barulah aku faham.

Tu yang jadi masalah besar bila berinteraksi dengan manusia lain. Communication skill aku adalah inferior and always managed to land me in trouble or awkward situation. Pasal tu aku lari jauh jauh dari orang, duduk dalam ladang. Bini aku pun mula mula kahwin, susah nak memahami aku yang pelik daripada orang lain ni. Eccentric.

Susah nak nampak atau detect asperger syndrome ni atau jenis jenis mild autism yang lain. Macam dyslexic juga. Susah oo bila kita susah nak faham orang lain dan orang lain pun susah nak faham kita.

Ada cure ke untuk autisme?

2 comments:

  1. assalamualaikum..

    aku dtg awal sbb teruja nk beli kmbing dr prof alwi.lgpun kmbing dia kn kluar awal kol 9pg.so knela dtg awal cket utk selection..perghh..mcm trader/importer plak rasenye bt selection kmbg kt australia.haha..

    snydrome autisme problem mse kecik je yg ketara.bila dh bsar xprasan sgt.xde effect sgtla..tgok Tom Cruise die pun autisme jgak.elok je jd Pelakon gred A kt Hollywood..

    akupun kalu prof xbgtau mmg xtaula..

    ReplyDelete
  2. alwigoatfarm book of records - earliest visitor - isal keratong agro hehe. Certified.

    ReplyDelete