"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, September 27, 2014

YANG JARANG KITA TAHU PASAL QURBAN

Pertama - adalah sunat lagi afdhal kita simpan kambing di laman rumah kita dan bermain main dengannya selama 3 hari sebelum diqurbankan. Atau diaqiqahkan. 

Tujuan? Menerbitkan rasa kasih sayang terhadap kambing tersebut dan menyebabkan kita rasa sangat berat hati dan KEHILANGAN apabila menyembelih kambing tersebut.

Itulah salah satu tujuan qurban. Mempersembahkan atau menghadiahkan sesuatu yang dekat di hati kita, atau yang menyebabkan kita rasa kehilangan, atau yang menyebabkan kita rasa kerugian. Lagi rasa rugi, lagi rasa hilang, maka bertambah tinggilah martabat pengorbanan tersebut. 

Atas tujuan itu - kambing liar, atau kambing jahat, atau kambing yang kita benci, atau kambing yang degil lagi suka merosakkan - KURANG SESUAI (tidak sesuai sebenarnya) untuk digunakan sebagai qurban. Kambing sebegini hanya menyebabkan kita tidak muncul rasa kehilangan, malah rasa lega sangat apabila disembelih atau hilang daripada pandangan kita.

Ini merendahkan martabat qurban. Menurunkan nilai qurban. Menghina Tuhan, dan menghina diri sendiri. Bersifat seperti Qabil. Mempersembahkan apa yang kurang lagi tidak elok kepada Tuhannya.

Sebab itu Habil, dan rasul rasul selepasnya, menjadi pembiak kambing. Pengembala kambing. Bersusah payah menternak dan bersabar menunggu hasil pembiakan demi menghasilkan kambing kambing yang jinak, tunduk, dan elok lagi bagus sebagai persembahan untuk Tuhan. Agar Tuhan lebih redha dan memberkati pengorbanan tersebut, dan masyarakat yang mengamalkannya. 

Bagi aku, adalah jelas kambing liar atau kambing feral, yang tidak diternak tidak ditundukkan tidak dijinakkan malah dianggap sebagai perosak lagi jahat lagi degil, baik dari australia atau mana mana tanah di bumi sekali pun - tidak sesuai dibuat qurban. Kita semua telah terpedaya dengan permainan yahudi dan para zionis. Mereka sendiri tidak konsumi atau persembahkan kambing liar kepada Tuhan mereka, tapi sangat senang hati mengeksport kambing liar kepada umat Islam, agar kita semua terus menerus mempersembahkan qurban yang rendah nilainya kepada Tuhan kita.

Ini salah satu sebab lagi kenapa umat Islam hilang kuasa, maruah dan harga diri. Berterusan ditindas kerana masih terus mengamalkan amalan Qabil. Sepatutnya kita berbuat seperti Habil. Mempersembahkan yang terbaik buat Tuhannya. Mempersembahkan kambing paling disayang, paling dijaga, paling sihat, dan yang paling terasa kehilangan apabila diqurbankan. 

Kita wajib kembali kepada amalan Habil, dan sunnah para anbiya' selepasnya, demi mencari lebih keberkatan dan keredhaan daripada Tuhan kita. 

Baik yang kedua ialah etika membeli kambing qurban bagi kepada mereka mereka yang tidak menternak kambing. 

Sebenarnya amalan tawar menawar semasa membeli kambing untuk tujuan qurban hanya merendahkan nilai qurban kita. Jangan buat. 

Kita mesti wujud rasa rugi atau kehilangan atau berat hati apabila membeli kambing untuk diqurbankan. Kalau kita dah jumpa kambing yang sesuai dan tepat, dan poket kita membenarkan - beli tanpa tawar menawar. Kalau rasa kambing tu tak sesuai, beli kambing lain yang seterusnya yang sesuai dengan kesediaan hati kita untuk berpisah dengan wang tersebut. 

Dan bagi mereka yang berduit, CARILAH BURULAH kambing yang unik lagi bernilai tinggi untuk dibuat qurban. Ini menampakkan kesungguhan kita mencari hadiah yang terbaik buat Tuhan kita. Baru Tuhan memandang tinggi qurban kita, dan in sha Allah akan membuka lebih banyak pintu rahmat dan rezeki kepada kita. Dan juga kepada masyarakat. 

Kalau ada kambing yang nilainya $1 juta, atau $4 juta, atau $50 juta, atau $250 juta sekali pun - maka belilah sekiranya bersedia. 

Lagi unik, lagi susah nak jumpa, lagi tinggi nilainya - maka bertambah tinggilah darjat qurban tersebut.

Ingatlah, semua tamadun yang terhebat dalam sejarah ada amalan qurban atau 'sacrifice'. Dan semakin hebat lagi gegak gempita lagi 'extravagant' amalan qurban tersebut - semakin hebat tamadun tersebut dalam lipatan sejarah.

Sacrifice the best for God!

The Very Best for the Lord!

Asssalamualaimkum!


2 comments:

  1. Terbaik-bangla kalau buat Korban mesti Cari yg paling besar! Org kita ambik yg biasa je-Sablee

    ReplyDelete
  2. Terjemahan ayat 39,Surah Alkahfii:"DAN MENGAPA KAMU TIDAK MENGUCAPKAN TATKALA KAMU MEMASUKKI KEBUN KAMU DENGAN "Masya Allah,Laa quwwqtaillaa billah"(SESUNGGUHNYA ATAS KEHENDAK ALLAH SEMUA INI TERWUJUD,TIADA KEKUATAN KECUALI DENGAN PERTOLONGAN ALLAH).SEKIRANYA KAMU ANGGAP AKU LEBIH SEDIKIT DARIPADA KAMU DALAM HAL HARTA DAN KETURUNAN".

    ReplyDelete