"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, September 15, 2014

46 TO 86... IS THIS REAL?

In the name of the Lord, who has created pathways all over the cosmos.

Seorang rakan pembiak dengan poket yang dalam telah sudi berkongsi prestasi pembiakan kambing di ladangnya. Terima kasih dan aku tidak mahu mendedahkan identitinya. Beliau menyatakan yang kambing boernya dalam tempoh  dua tahun memiliki kadar kelahiran 46%. Dalam ertikata lain, sekiranya ada 100 ibu boer, jumlah anak yang dihasilkan ialah 46 ekor dalam 2 tahun. 

Well...... that is...... shockingly, chokingly, stiflingly.... low. Oh man!

Orait. Kemudian dia tukar kepada bebiri. Dorper. Garut. Dan bebiri bebiri yang sama waktu dengannya. Tapi banyak dari australia.  Kadar kelahiran dalam masa 2 tahun? Oh... berita yang lebih baik! 86%.

Maknanya 100 ibu bebiri boleh dapat 86 anak dalam masa 2 tahun. 

Well... it's better but still...... ridiculously low. 

Dan aku tahu sekiranya begini, tiada harapan untuk untung dari segi jualan livestock. Produksi anak  atau output anak terlalu sedikit.

Adapun boer dia rendah sangat kadar kelahiran sebab diet 100% rumput. Napier. Dan secara fitrahnya, kambing bukan kuat makan rumput. Kambing kuat makan daun. Bila dapat makan daun, baru kambing boleh perform lebih baik. 

Dan bila buat sistem makan tanggung, sumber foraj biasanya padang rumput yang ditanam sendiri. Jadi bebiri lebih sesuai sistem makan tanggung. Dan bebiri memang fitrahnya makan rumput. Sebab tu bebiri dia memiliki kadar kelahiran yang lebih baik. Banding dengan kambing boer dia sebelum ini.

Dan aku memang boleh sahkan kadar kelahiran dia sebab bila aku lawat ladang dia, memang tak nampak anak kecik. Sikit sangat. Sikit sikit sangat. Tak berbaloi langsung dengan jumlah ibu kambing yang ada. Petak beranak kosong. Kambing besar dan bebiri besar je yang ada. 

Now, bandingkan dengan kambing tempatan yang dibiakkan cara gembala. 

100 ibu akan menghasilkan 460 anak dalam 2 tahun.

Betapa besarnya beza prestasi.... 46 anak dalam 2 tahun banding dengan 460 anak dalam 2 tahun. See the difference? 

Betapa hebatnya darah yang mengalir dalam tubuh kita... Dan betapa hebatnya sunnah para anbiya' yang mengembala dengan tongkat...

Kita adalah pewaris nenek moyang. Dan kita adalah pewaris para Nabi.

Kembalilah pada mereka. Dan percayalah pada mereka.

All praise to the Lord of All Universes!


No comments:

Post a Comment