"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Sunday, September 14, 2014

BREAKING 2.3

All praise to the Lord who has created, and sent forth the cosmic birds Ababil.

Sudah empat tahun berturut turut kadar kelahiran kambing di ladang aku mencatatkan 2.3. Dalam ertikata lain, dengan 100 ibu kambing aku dapat jumlah anak sebanyak 230 per tahun. Ini melebihi buku teks kambing yang kata kita boleh dapat 1.8 atau 100 ibu = 180 anak per tahun. Dan... ini adalah dicapai dengan carefree attitude, tanpa piawaian tinggi standard operating procedure yang diamalkan oleh ladang ladang komersial. Cincai. Kampung style. Hanya dengan mengekalkan disiplin gembala. Bertongkat. Setiap hari. Day in day out. Shine or no shine. 

Dan semenjak mengamalkan ayat 39 surah AlKahfi setiap kali menyaksikan haiwan haiwan di ladang, aku dapat perhatikan, aku dapat rasakan, aku dapat..... alamikan, lonjakan kadar pembiakan kambing. Berderet deret kambing beranak kembar dan tiga. Pantas. Yeah.. aku pikir aku akan pecahkan 2.3.

Hanya dengan mengamalkan satu ayat dari Alquran yang cukup mudah cukup simple cukup berkesan.

Ayat ini adalah suatu alat produktiviti yang sangat berkesan dalam meningkatkan output pertanian. Macam mana kita semua tidak diajar dan didedahkan dengan kekuatan ayat ini? Kenapa kurikulum rasmi kita tidak 'incorporate' Quran?

Betapa ruginya kita golongan peladang petani dan penternak yang tidak mengamalkan ayat ini. Sayangnya...

Adapun, aku baru sahaja mengamalkan ayat ini, dan aku jelas nampak magnitud output. Itu belum lagi aku 'adopt' SOP yang lebih tinggi. Standard komersial. Belum lagi aku guna pejantan kembar. Belum lagi aku guna betina keturunan kembar. Belum lagi aku ketatkan breeder protocol. 

Berapa banyak punya potensi yang belum disentuh....

Maka jangan tunggu tunggu saudara saudara pembiak ku. Mari kita semua amalkan ayat 39 surah AlKahfi setiap kali menyaksikan haiwan haiwan ternakan di ladang kita. Semoga Tuhan merahmati kita semua.

All praise to the Lord!!

1 comment:

  1. Bro, keseluruhan ayat 39 itu atau baca La quwwata illa billah sahaja?

    ReplyDelete