"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, March 19, 2014

IN VACCINATION WE TRUST..

In God we trust, and so do vaccination.

Suatu ketika dahulu, masa aku muda remaja, ketika aku sibuk memburu ilmu ilmu kesihatan yang dapat memulihkan masalah kesihatan yang aku alami, aku terpengaruh dengan pemikiran anti vaksinasi.

Geng anti vaksinasi kata program vaksinasi adalah tidak berkesan, merbahaya, dan ada juga yang percaya ada elemen konspirasi yahudi dalam program global vaksinasi.

Well, dulu aku percaya. Sekarang tidak.

La ni aku sokong program vaksinasi komprehensif, baik untuk manusia, dan juga haiwan ternakan. Sebagai sebahagian elemen penting dalam perubatan, vaksinasi sebenarnya banyak menyelamatkan nyawa dan hati yang menderita kerana kehilangan seseorang atau beban menjaga seseorang yang berpenyakit.

Vaksin bukan sahaja melindungi individu, tetapi juga melindungi masyarakat daripada serangan penyakit agresif yang melumpuhkan. Manfaatnya adalah jauh lebih besar berbanding kesan sampingannya.
________________________

Now, aku sokong vaksin ternakan. Aku menggalakkan kita semua buat program vaksinasi pada ternakan kita TERUTAMANYA kepada mana mana penternak yang buat breeding + trading dimana ternakannya selalu keluar masuk, atau ternakan kita kerap terserempak dengan ternakan milik orang lain masa dok meragut (kedua dua perkara ini meningkatkan risiko cross contamination), atau ternakan kita adalah bernilai tinggi (baka dan susu).

Apa yang aku perhatikan, vaksin adalah cemerlang dan paling kos efektif atau paling berbaloi sekiranya jumlah ternakan kita banyak, dan risiko cross contamination tinggi disebabkan mobiliti tinggi.

Kalau jenis yang pure meat breeder macam aku, dimana tiada keluar masuk ternakan, dan tiada isu gembalaan terserempak dengan lain lain ternakan (mobiliti rendah seterusnya risiko pencemaran silang pun rendah juga), maka vaksinasi .... tak berapa tinggi nilai perlindungannya.

Tu yang buat aku 'stuck in the middle'. Berbelah bahagi. Antara nak buat atau tak nak buat.
__________________________

Ada program vaksinasi yang ditanggung kosnya oleh Jabatan Veterinar. Tak silap aku vaksin sakit kuku dan mulut, dan.... apa lagi ye aku pun dah lupa.

Untuk negeri Perak, peruntukan setahun untuk program ubatan dan vaksin adalah lebih kurang $300,000. Cukup tak cukup untuk cover penternak lembu dan kambing seluruh Perak, aku tak tahu pula. Kalau $300,000 tu kena cover ternakan ayam, memang sahih tak cukup.

Tapi apa yang aku tahu, ada seorang penternak berdekatan yang memiliki 1400 ekor kambing susu dan 200-300 ekor lembu susu, memang rajin buat vaksinasi pada ternakannya. Kejap kejap bagi ubat. Kejap kejap bagi vaksin.

Rasa rasa aku, mahu majoriti peruntukan ubat kat Perak ni habih kat dia aje. Buahaha... untunglah dia, penternak lain tak berapa rajin nak bagi ubat.


So, oklah. Itu dulu buat masa ini. Ketemu lagi. Salam hormat! 

No comments:

Post a Comment