"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, November 19, 2013

PUTING!!

Nipple Drinker untuk Kambing


Yeoppp! Jangan bayangkan yang lain ye. 

Nipple drinker ada macam macam pesen. Tapi  jenis yang biasa dijual untuk air minum kambing seperti dalam gambar di bawah. 

Yang atas takde filter. Yang bawah warna merah tu ada filter. Harga dalam $10 je seketul - kalau beli terus kat kedai lah.



Dari segi prestasi yang takde filter (sebelah kanan) kerapkali alami performance issues (selalu tersumbat!). Tapi yang merah belah kiri (yang ada filter) memang bagus takde masalah. Senang lenang aku dibuatnya. Aku recommend kalau nak guna nipple drinker, cari yang ada penapis. Terbaik!

Salam!

7 comments:

  1. Tq, Bro. Eden memang nak tanyakan pasal filter drinker niii. Yang ada filter tu memang convenient..Apa yang perlu dielakkan bila nak pasang kat kandang nanti??Ada ke ratio number of filter to number of kambing??

    ReplyDelete
  2. Sebolehnya pasang nipple drinker jauh dari lantai kandang. Kalau menitik ke lantai kandang, kita kena bubuh minyak atau cat kat kayu bagi tahan tak mereput.

    Nisbah kambing kepada nipple drinker ada. Tapi dah lupa. Den main sebat aje. Takde masalah.

    Janji semua kambing dalam petak beranak, dan petak besar ada access kepada air ad libitum.

    ReplyDelete
  3. salam boss.. kalau nak order boleh ke yg ada filter tu. kasi pos ke kelantan. kat sini payah nak cari benda ni. call saya 019 339 7089.. wassap pun boleh

    ReplyDelete
  4. Berape satu & mcm mana nk order

    ReplyDelete