"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, November 13, 2013

RENUNGAN SEORANG PEMBIAK KAMBING

Kehebatan darah sendiri, dan keajaiban Sunnah para anbiya'


Buku teks kambing kata kadar kelahiran bagi sang kambing ialah 1.8 setahun. Maknanya kalau kita ada 100 ekor induk atau ibu kambing, kita akan dapat 180 anak kambing setahun.

Ini adalah kepercayaan konvensional. Kepercayaan turun temurun. Dan dijadikan benchmark atau penanda aras bagi prestasi pembiakan sesebuah ladang pembiak kambing pedaging.

Kalau kita dapat 180 anak daripada 100 ibu dalam tempoh setahun, maknanya kita ada cukup skill dalam pembiakan, dan operasi pembiakan pedaging kita akan mendatangkan keuntungan yang memuaskan.

Realiti sekarang di Malaysia, banyak penternak yang buat operasi pembiakan kambing pedaging tidak dapat mencapai benchmark tersebut. Majoriti prestasi pembiak berlegar sekitar 70-150 anak per tahun bagi setiap 100 induk.

Ini menyumbang kepada kegagalan sasaran memenuhi keperluan sara diri. Dan situasi ini semakin kritikal. Tambah tambah semenjak dasar pandang ke australia dilaksanakan. Ingatkan import kambing australia besar besaran dapat memperbaiki situasi. Rupanya jadi semakin buruk.

Berdasarkan pengalaman aku membiakkan kambing - dimana baka kacukan tempatan digunakan, dan sistem gembala digunapakai sepertimana amalan para anbiya' - setiap 100 ekor ibu kambing akan menghasilkan 230 anak kambing per tahun. Ini melebihi benchmark 1.8, dan melebihi prestasi pembiakan kambing kambing terbaik zon cuaca panas kering, temperate, dan artik.

Dan aku buat cara cincai. Cara low input. Cara tiada teknologi. Cara mudah. Cara orang kampung mampu buat.

Kalau kita buat cara yang sempurna, mengikut tatacara atau protokol pembiakan yang lebih baik - pastinya kambing kita jauh lebih produktif.

Tinggikan sikit input kita, dan hasilnya pasti sangat memberangsangkan. Aku fikir kalau input sama seperti input yang kita keluarkan untuk membiakkan baka baka asing atau eksotik, kambing tempatan kita akan jadi....

'Phenomenal'.

Devastatingly productive.

Anehnya, ramai pihak yang tidak percaya akan kemampuan dan kehebatan darah sendiri.

Dan lebih anehnya, lebih ramai pihak yang tidak percaya akan kehebatan dan keunggulan amalan gembala yang menjadi sunnah semua para rasul Allah.

Dan kita membiarkan orang kafir bersemangat mengikut cara para Nabi menternak kambing, dan berterusan menghasilkan kambing kambing yang mengkagumkan, dan kita pula berterusan membeli dan mengagungkan produk mereka. Sedangkan itu semua mereka dapat hasil mengikut amalan Nabi kita.

Mereka percaya, dan mereka berjaya.

Kita tak percaya, dan kita terus terhimpit.

Sesungguhnya dalam darah kita ada kemampuan dan kehebatan. Dan dalam sunnah anbiya', ada keajaiban dan keunggulan.

Kita kena buru. Kita kena gali. Dan kita mesti tegakkan kembali, penuh bangga dengan apa yang sebenarnya milik kita.


Salam hormat!

1 comment:

  1. salam tuan. minta no telefon tuan. saya ingin membeli kambing dengan tuan.
    Ni no tel saya 019-5678 240 (Kamal)

    ReplyDelete