"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, November 27, 2013

BREEDER, MASTER, AND GRANDMASTER

Upping the game.

Aku belum ketemu dan masih memburu sang pembiak tulen kambing pedaging yang benar benar mahir di tanah air ini. Tapi aku yakin yang mereka ini wujud. Cuma tidak dikenali kerana tidak pernah menang sebarang anugerah.

Aku rasa aku pernah tulis sebuah post dulu berkenaan pencarian aku. Dimana aku nyatakan seorang pembiak bertaraf master haruslah memiliki prestasi kadar kelahiran melebihi 1.8 selama sekurang kurangnya 4 tahun.

Mmmm... ini terlalu mudah.

Alhamdulillah Tuhan telah berkenan menganugerahkan aku dengan kadar kelahiran kambing melebihi 2.0 selama 3 tahun berturut turut. Harapnya tahun ini adalah tahun keempat memiliki prestasi sebegitu.

Masalahnya aku bela cara cincai. Cara tunggang langgang. Cara mudah sangat. Mana layak dapat title master breeder. Tak boleh tak boleh tak boleh.... bikin malu aje.

So aku up the game. Seorang master breeder patutnya memiliki prestasi kadar kelahiran kambing antara 3.0 - 4.0 per tahun. Sekurang kurangnya untuk empat tahun. Maknanya dengan 100 induk mampu menghasilkan 300 - 400 anak kambing dalam setahun. Haa baru mantap. Cecah world class punya standard.

Habih steamroll prestasi baka baka kambing zon panas kering, temperate, dan artik. Diorang paling tinggi dapat 2.2 atau 2.3, takpe ambik 2.5 - itu pembiak tersohor dan termahsyur dunia.

Kekuatan darah tropika terletak pada kepantasan pembiakan dan ini adalah kekuatan unik kita yang patut dipergunakan sebaik baiknya. Dan sebenarnya untuk cecah taraf master breeder dimana kadar kelahiran adalah 3.0 - 4.0, tak perlu high tech dan SOP tinggi melangit.

Achievable with current available local technology and resources. Yep it is. SOP je kena kaw kaw sikit.

Dan bagi grandmaster breeder, kadar kelahiran kambing adalah 4.0 - 6.0 per tahun, untuk empat tahun berturut turut. Dan aku pikir belum wujud lagi mana mana pembiak kambing pedaging dalam dunia buat masa ini yang cecah taraf ini. Tetapi barangkali masa lalu, dalam lipatan sejarah yang tersembunyi - mungkin ada.

Nak dapatkan atau jumpa grandmaster breeder, kita kena masuk golden age atau zaman emas para pembiak kambing. Zaman ini adalah zaman di mana ada banyak master breeder, dan kita mula gunakan future tech. Contohnya pemetaan genome secara individu, dan bacaan DNA yang pantas dan murah.

Tetapi yang masih aneh, walau pun kita akan 'incorporate' high technology masa itu, cara bela kambing pedaging yang paling produktif masa itu - masih amalan gembala sepertimana amalan para rasul. Yang ni kita tak boleh lari. Kalau kita kaji sejarah dengan seteliti mungkin - pengembala kambing tetap relevan sampai bila bila.

Now aku tahu ada para pembaca (utamanya geng penternak yang masih khusyuk dengan kadar kenaikan berat badan) yang tidak percaya malah memandang sinis akan cerita aku ini.

Well,..... excellent!

Ini adalah satu cabaran untuk kita semua golongan pembiak. Cabaran yang nampak mustahil tetapi sebenarnya boleh dicapai. Kita nampak laut luas terbentang depan mata dan kita cuma ada perahu kecil tetapi apa yang kita tak perasan ialah ada banyak pulau pulau yang boleh jadi pit stop. Tempat lepaskan lelah dan kumpul tenaga dan upgrade perahu dan layar jadi lebih besar.

Sesungguhnya dunia pembiak masih luas belum diteroka. Sesungguhnya dunia gembala amalan para rasul allah masih banyak keajaiban yang belum ditimba. Dan sesungguhnya dunia kekuatan darah peribumi masih belum dipetakan.

Kita masih banyak potensi!


Kehadapan!    

No comments:

Post a Comment