"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Thursday, November 21, 2013

CAPTAIN!! HOLES IN THE WALL!!

Masalah masalah.

Anak kambing ada dua personaliti. Satu 'adventurous'. Yang ada gen pengembara dalam DNA. Jadi bila kambing dewasa lepas meragut, jenis 'adventurous' ni akan ikut sekali. 

Satu group lagi jenis tak suka adventure. Mungkin tiada gen pengembara dalam DNA mereka. Suka sangat suasana selamat di kandang. Diorang tak tahu kecantikan dan keajaiban dunia luar yang menanti mereka. 

Bila suka duduk di kandang aje, timbul satu masalah. Budak budak ni suka gigit kayu kandang dan dinding kandang. Habih semua digigitnya. Jahanam porak peranda kandang dibuatnya. 

Kenapa tak bagi rumput? Takdelah budak budak juvenile delinquent ni makan kayu?

Dulu aku bagi, tapi makin tak nak turun kandang. Mengada ngada semua nak duduk atas kandang je. Tak boleh tahan aku. 

Contoh kerosakan yang dibuat oleh kambing remaja yang rasa diri mereka anai anai.

Wey wey! Hangpa kambing. Hangpa makan rumput! Hangpa bukan anai anai. Hangpa bukan makan kayu dinding! Kalau selalu macam ni, sekejap aje hilang kandang aku dimakan kambing sendiri.


Lubang pada dinding dibuat oleh dua dara seksi ni. Mungkin sedang melalui fasa 'teen angst' dan tempoh kecelaruan identiti.



Situasi begini menyebabkan aku terpaksa pindahkan dua dara ni ke kandang lain di mana ada rumput diberi. Kalau tak pindahkan.....

tak boleh dibayangkan apa yang bakal terjadi pada kandang aku.

Salam!

4 comments:

  1. Ini nampaknya sifat semulajadi kambing,Bro. Aku dah tanyakan kat kekawan. Ada kata papan-papan tu masin..kegamarlah kambing gigit. Jadi kena supply Garam Jilat.Ada pulak yang kata sebab gigi gatal....Ada yang beri sebab yang lebih seksis.....tanda mengoyam atau tengah menggatal???Hehehe!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. muahahaha tengah menggatal yek? Satu badan dengan gigi gigi semua gatal?

      yelah kot! pasal betina aje yang macam ni. anak jantan rilek je takde gigit gigit kayu nih.

      Delete
  2. Try letak dalam kandang besi..tengok mana lagi keras..gigi ke besi? Hahaha.

    ReplyDelete