"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, August 27, 2013

STABILITY

Apesal banyak importer dan trader telepon aku kebelakangan ni? Semuanya sibuk nak supply kambing kat aku. Kambing import. Bukannya kambing tempatan.

Well, terima kasihlah susah susah tepon bagitau ada supply. Raya haji dah dekat, jadi biasalah geng importer dan trader semakin aktif kempen jualan diorang.

Cumanya, diorang ni tak baca habis blog aku ni. Kat kotak kotak belah kanan tu ada aku umumkan yang aku ni 100% pembiak. Sejak sekian lama. Aku tak jual beli kambing. Aku hanya produce dan jual.

Aku takde masalah dengan mana mana rakan ternak yang nak ambil kesempatan jual lembu kambing import masa raya haji. Takde masalah. Yang masalahnya aku.

Aku always prefer jual kambing sendiri daripada sibuk sibuk beli dan jual kambing orang lain. Ada beberapa sebab.

Yang pertamanya cost of production per unit kambing aku adalah lebih rendah daripada kos importer beli kambing dari negara supplier. Samada australia, thailand, indonesia atau myanmar. Jauh lebih rendah.

At one point, development cost aku cuma rm90 per kambing. Kiranya aku beli kambing aku sendiri pada harga rm90, dan aku jual pada harga rm500. Kan banyak untung tu. (Sekarang ni naik dah production cost, pasal aku kejar increasing demand - aku cuba kejar berat badan kambing 30kg secepat yang boleh).

Jadi tak berapa kena kalau aku trade kambing, bilamana pembiakan lebih menguntungkan.

Satu lagi sebab ialah kawalan penyakit. Aku dah baaaaanyaaaakkk kali tengok rakan ternak yang tumbang tergolek hasil main trading kambing import. Banyak kali tuan puan. Tiap tiap tahun ada je yang tergolek. Ada yang tumbang spectacularly padahal operasi dah cecah lebih 5 tahun.

Kepada sesiapa yang berhasrat nak menjadikan pembiakan core business, seboleh bolehnya elakkan importing dan trading. Kalau nak buat juga, bina satu kandang berasingan yang jauh daripada kandang breeder, letaklah kambing import/trade kat situ.

Jangan kacau kestabilan core breeder group kita. Never upset the balance.

Frankly, aku rasa pengenalan berterusan kambing kambing baru yang asing ke dalam breeder kita akan banyak menimbulkan banyak masalah sosial dan fizikal. Akan berlaku banyak pergaduhan demi mencari hirarki kuasa. Dan pergaduhan memerlukan banyak tenaga. Patutnya tenaga habis kat pembiakan, bukannya bergaduh sentiasa. Penyakit pun senang merebak. Satu hal lagi nak control penyakit. Banyak makan masa kita, dan tenaga kambing.

Selagi kita perkenalkan betina betina baru dari luar ke dalam kawanan kambing kita, selagi itu tiada kestabilan, selagi itu kita tidak dapat mencapai potensi penuh pembiakan.

Bila kita perhatikan alam semulajadi, yang berubah hanya pejantan pejantan. Mereka yang bersaing untuk berebut hak mengawan dengan kawanan kambing betina. Manakala yang betina ni maintain aje group dia. Pertambahan populasi hanyalah dengan beranak dalam kawanan. Takde istilah migrasi antara kawanan dengan kawanan.

Dan aku rasa kestabilan kawanan terhasil setelah dua ke tiga tahun kawanan itu bersama (tiada kajian saintifik, cuma berdasarkan pemerhatian dan rekod aku). Dah stabil, masa tu kita dapat tuai hasil pembiakan yang sangat memuaskan.

Yaa, pembiakan menguntungkan.

Sape kata biak kambing tak menguntungkan? Sape kata trading dan import lebih senang?

Bagi mereka yang bersabar dan berdisiplin dalam pembiakan, it will pay off. Big time.

Salam!











2 comments:

  1. hehehe.. mana nak letak kambing import tu kalo prof ambik. dah la buat semi intensif, elok bukak pintu, piyung! menyerit lari dalam kebun sawit, lesap terus. hahaha, tak ke naya macam tu.

    ReplyDelete
  2. Aku sokong tuan alwi ni tdak semestinya trading jek ble maju.. bila difikirkn mmg byk risiko.. nak kena berurusan ngan org yg kita tak berapa nk kenallah. Itulah inilah.. huhu.. klo kena ngan org yg salah.. hbs lingkup bro. Yg ad cuma kertas report polis jek..jd breeding adalah yg terbaik..yg ptg komitmen dan cara kita sistematik..

    ReplyDelete