"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Thursday, December 1, 2011

ASAL USUL KAMBING BOER : KENAPA KITA TAK NAMPAK?

 
ASAL USUL KAMBING BOER : KENAPA KITA TAK NAMPAK?

Sebelum saya cerita tajuk di atas, saya nak cerita dulu yang planet bumi secara kasarnya boleh dibahagikan kepada empat zon cuaca.

Zon pertama ialah zon panas dan lembap/tropika/hutan tebal
Zon kedua ialah zon panas dan kering/gurun/padang pasir
Zon ketiga ialah zon empat musim/temperate
Zon keempat ialah zon kutub/sejuk/tundra/artik

Setiap organisma (pokok, haiwan, mikrob) dalam keempat empat zon ini telah mempunyai ciri adaptasi unik yang membolehkan ia hidup membiak dan selesa bagi zon cuaca masing masing. Organisma yang cuba menyeberangi masuk ke dalam zon yang berbeza (macam PATI je nih) dari zon asalnya menyebabkan organisma itu tidak selesa, sakit, kurang membiak, murung atau mati.

Kenyataan ini sangat penting untuk kita semua terutamanya kepada bakal usahawan tani/ternak :

Semakin lama kita dalam bidang pertanian dan penternakan, semakin kita faham betapa pentingnya kesan cuaca kepada hasil usaha pertanian/penternakan kita.

Renunglah sedalam dalamnya kenyataan tersebut.

Ok masuk cerita asal usul kambing boer.

Kambing boer ni asalnya dari afrika selatan, bukannya australia. Negara Afrika Selatan berada dalam zon panas dan kering. Banyak gurun, padang pasir, sangat kurang hujan dan air. Cuaca dan tanah sebegini kurang sesuai untuk pertanian tapi sesuai pula untuk penternakan.

Dah lama usaha nak mencipta baka boer ni, dari tahun 1900 lagi. Lama betul, memang banyak onak dan ranjau yang ditempuhi selama berdekad dekad sebelum dapat wujudkan baka boer ni. Baka boer adalah daripada kacukan baka pribumi kaum Namaqua, Bantu, dan Fooku dengan baka angora serta baka kambing susu eropah. Kaum kaum pribumi ni dan binatang ternakan milik mereka dah lama hidup di situ, dah mempunyai ciri adaptasi unik yang membolehkan mereka hidup selesa dan membiak generasi demi generasi dalam zon panas dan kering (arid).

Saya ulang sekali lagi.

Baka boer adalah daripada kacukan baka pribumi kaum Namaqua, Bantu, dan Fooku dengan baka angora serta baka kambing susu eropah.

Saya ulang sekali lagi.

Baka boer adalah daripada kacukan baka pribumi kaum Namaqua, Bantu, dan Fooku dengan baka angora serta baka kambing susu eropah.

Nampak tak ni?

Baka boer adalah KACUKAN TEMPATAN.

Tak nampak? Ok

Baka boer adalah KA…CU….KAN dengan DARAH TEMPATAN, dengan DARAH PRIBUMI, dengan DARAH KAMPUNG. Kemudian dikacukkan lagi dan lagi sehinggalah kacukan tu stabil (established).

Hmm… kacukan tempatan, kacukan kampung (local cross) rupanya. Kenapa kita tak nampak?

Penternak yang membangunkan baka boer ni adalah penternak eropah dari negeri Belanda/Holland yang menetap di selatan afrika. Mereka ni dipanggil "orang Boer". Sebab tu nama kambing, boer. Masa mula mula bangunkan baka boer ni, mereka nampak, mereka sedar, dan mereka akur yang darah tempatan, darah pribumi, darah kampung mesti diselitkan. Kalau tidak projek pembangunan kambing diorang ni gagal. Memang mereka buat silap awal awal lagi (mereka cuba bangunkan baka kambing susu tulen/fullblood dari eropah semata mata tanpa crossing/kacukan). Tapi bila mereka dah terhantuk mereka segera betulkan kesilapan mereka. Mereka selitkan darah tempatan. Barulah berjaya.

Negara negara eropah ni kan zon empat musim/temperate. Memang pening kambing susu eropah tu nak menyesuaikan diri dengan zon panas dan kering. Banyak sakit, mati, tak jadi membiak. Tetapi bila dikacukkan dengan darah tempatan, barulah jadi syok, barulah nampak hasilnya. Dan orang orang boer ni akhirnya akur dengan kehebatan, keunikan genetik tempatan. Mereka belajar dari kesilapan awal mereka.

Jadi,kenapa kita ambil baka boer sepenuhnya masuk ke negara kita yang berlainan zon cuacanya? Malaysia ni kan zon panas dan lembap, manakala australia pula zon panas dan kering macam afrika selatan? Kenapa kita nak mengulangi kesilapan mereka? Kenapa kita perlekehkan darah tempatan, darah kita sendiri?

Adakah kita tahu penternak kambing di utara australia yang cuacanya adalah subtropik/panas dan lembap juga menghadapi masalah bilamana cuba membiakkan baka boer sepenuhnya?

Semua pembiak/penternak dalam planet bumi ni dari zon cuaca yang berlainan dengan zon asal boer semuanya menghadapi masalah pembiakan. Mereka terpaksa menggunakan input yang sangat tinggi jika berkeras mahu membiakkan baka boer tulen. Fenomena ini bukan sahaja terjadi kepada baka boer, tapi semua jenis organisma (pokok, haiwan, mikrob).

Sebab itu hampir semua pembiak/penternak (bukannya pengimport/trader) baka boer di malaysia kita ni tumbang, tak tahan dengan input tinggi yang diperlukan untuk membiakkan baka boer, walau pun modal berjuta juta. Lain sangat cuacanya, kambing pening, tuan punya kambing pun pening.

Kalau ada pembiak boer yang masih bertahan, diorang buat contract farming (pelabur yang tanggung risiko – bila pelabur sedia ada rugi kemudian tarik diri, cari pelabur baru – memang "bergeliga" buat cara ni), atau agro – pelancongan (agrotourism), atau buat tempat kursus (lumayan nih walaupun banyak menyuapkan maklumat salah dan mengelirukan kepada penternak baru), atau buka restoran, atau buat katering/kambing golek atau pun guna peruntukan kerajaan/duit rakyat.

Rata rata semua pembiak/penternak kambing pedaging yang menggunakan baka boer sepenuhnya (atau baka fullblood bersaiz besar, atau apa apa baka pun dari zon cuaca berlainan)) tidak boleh bergantung kepada jualan kambing hidup (livestock) – kerana masalah pembiakan dan input yang tinggi - terpaksa buat alternatif yang saya sebutkan di atas untuk survive.

"Kambing boer bukan kambing pedaging terbaik dunia tetapi kambing boer adalah kambing pedaging terbaik bagi zon panas dan kering." 

Istilah baka terbaik dunia tidak pernah wujud bagi apa apa organisma pun.

Itulah realitinya. Dan kebenaran ini cuba ditutup atau disorokkan oleh pihak pihak berkepentingan. Yang jadi mangsa? Yang paling banyak rugi? Yang menangis?Penternak/pembiak tempatan yang niatnya ihklas mahu meningkatkan pengeluaran daging kambing tempatan, yang modalnya dikumpul dengan jerih payah tetapi telah dimanipulasi dengan licik oleh pihak pihak yang menutup kebenaran.

Inilah penyebab industri ternakan kita masih tak naik naik. Kerana kita tidak percaya dengan kehebatan dan keunikan darah yang mengalir dalam tubuh sendiri. Kita para pembiak/penternak telah diperdaya dengan begitu licik, kita diasak dengan kehebatan genetik asing yang rupanya tak ke mana, kita telah diperbodohkan. (Selain daripada tidak menyimpan rekod - bila rekod ladang tempatan tiada, senanglah omputih kelentong kita).

Akhirnya kita mengaku kalah. Akhirnya kita sedar, kita akur yang kita tidak boleh maju selagi tidak menggunakan darah kita sendiri, baka pribumi, genetik tempatan sebagai asas dalam apa jua polisi pengeluaran makanan.

(Kepada pembiak/penternak kambing pedaging yang baru berjinak dalam bidang ini, saya tahu semangat anda berkobar kobar, dan seperti kebiasaannya, saya pasti anda memandang rendah/sinis/tidak percaya kenyataan saya ini. Tetapi realiti - pembiakan dan pasaran - akan menjengah sebaik anda memasuki tahun kedua dan ketiga operasi, masa inilah banyak yang mula was was, berpeluh peluh, goyang dan akhirnya tumbang).

Tuan tuan,

Kalau kita ikut jalan seperti mana orang boer afrika selatan ni buat, kita boleh berjaya. Kita ambil pejantan boer kemudian kita kacukkan dengan kambing betina tempatan. Cara ini lebih baik dan pasti berkesan daripada bawak masuk kambing boer jantan dan betina dari australia.

Tapi kalau kita tiru bulat bulat, nanti sama je kejayaannya macam diorang ni. Kita nak lebih berjaya daripada diorang ni. Kita kena berani lalu jalan yang lebih sukar, lebih berisiko. Kita kena berani lalu jalan di mana banyak orang sangsi, perlekeh, hina,gelakkan kita, ketawakan kita bila kita terjatuh.Kita kena berani membangunkan kambing pribumi kita sepenuhnya. Kita kena yakin, mesti percaya yang darah kita tidak akan menghampakan kita.

Darah kita adalah yang terbaik untuk tanah air kita!

*Salah satu cara pembangunan kambing tempatan kita saya ada tulis dalam posting terdahulu (dalam bahasa inggeris) tajuknya "My Buck and The Future". Anda boleh merujuk posting tersebut untuk maklumat lanjut.



5 comments:

  1. Baru hr ni trbce entry nih..mmg amat stujula bro..fktor ksesuaian cuaca amat pnting bg bdg trnkan nih..tu yg aku cr boer nk kcuk dgn kmpung..drvsgi psran plak kalu bsar sgt org xnk beli..baik bli lmbu katenye.haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya cuaca bukan sahaja penting untuk penghasilan makanan, ianya menentukan juga sejarah manusia, menang kalah peperangan, jatuh bangun sesebuah kerajaan dan tamadun.

      Delete
  2. terima kasih atas info.

    Sy setuju.

    Zulkefli Muhammad.
    Sandakan, Sabah.

    ReplyDelete
  3. malaysia memang ada hasilkan kambing hasil dari teknologi penyelidikan iaitu Jermasia tapi tak tau kenapa x diglemerkan

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete