"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, December 7, 2011

Kecik kecik Dah Pasang Tag

Di ladang kambing saya, tag dipasang pada setiap kambing. Dulu masa kambing sikit 80 ekor boleh ingat lagi mana satu anak, mana satu mak. Takde tag pun boleh ingat lagi. Sekarang dah cecah 300 ekor memang tak cukup memori nak ingat kambing kambing nih. (tambah 500GB memori dalam kepala otak aku ni cukup kot? alah tambah 1 million gigabit pun tak guna, banyak sangat sawang hehe)

Saya pasang sendiri tag telinga kambing ni. Tak perlu bantuan orang lain termasuk kuli. Tak perlu panggil orang veterinar walau pun untuk pasang tag pada kambing dewasa. Nasib baik bela kambing saiz sederhana. Kalau kambing besar memang kena panggil stone cold steve austin datang tolong.

No 694 dalam gambar di atas maksudnya kelahiran ke 694 di kandang saya. Saya beli tag kosong kemudian tulis sendiri nombor berdasarkan susunan kelahiran. Begini lebih baik, lebih jelas nombornya, lebih tersusun. Kalau beli yang dah siap nombor, berterabur jadinya. Dah la nombor tak jelas. Tambah serabut memori aku ni, serabut serabut..

Jadi pasang tag masa kambing ni kecik lagi supaya senang nak ingat. Merekod pun senang.

1 comment:

  1. Untuk induk pulak alwi bagi no start dgn apa? 2sen question....tq

    ReplyDelete