"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, December 7, 2011

JANGAN GUNA BOTOL SUSU!!!!!!


Salam para penternak,

Kita pasti pernah lihat gambar bilamana pak menteri berkunjung ke ladang kambing, ada sesi bergambar semasa menyusukan anak kambing. Memang kiut tengok

Tapi realitinya penyusuan anak kambing menggunakan botol susu adalah tidak praktikal, terlalu banyak mengambil masa kita sebagai penternak, dan kos yang tinggi (mahal woo susu tepung/milk replacer – 25kg RM200 lebih). Penggunaan botol susu menyebabkan input kita naik mendadak (masa, wang dan tenaga).

Operasi pembiakan kambing pedaging yang CEKAP tidak menggunakan walau sebotol susu pun untuk anak kambing. Langsung tak perlu! Sekiranya kita masih menggunakan botol susu/susu ganti/milk replacer bermakna operasi pembiakan kita perlu dinilai semula.

Perhatikan kenyataan di bawah:

"Kambing boer saya sekali beranak dapat empat ekor" (Memang susah sangat sangat nak jumpa boer beranak banyak kat malaysia ni, tapi memang ada).
"Nubian saya sekali beranak dapat enam ekor"

Kedua dua kenyataan tersebut saya percaya kesahihannya. TETAPI hanya pembiak/penternak baru atau bakal pembiak/penternak yang akan terpesona dan kagum. Bagi penternak berpengalaman, ianya satu mimpi ngeri. Ianya tidak praktikal. Input akan naik serta merta.

Yelah, kambing kan ada 2 tetek je. Sesuai untuk anak kembar. Lebih dari 2 ekor dah tentu kena bagi susu botol. Takkan 4 anak atau 6 anak tersebut kesemuanya nak menetek dengan 1 ibu je. Pengsan mak kambing tu.

Kita nak 2 anak. Kita tak nak 1, 3, 4, 5 dan 6.

Tak nak anak 1? Kenapa?

Sekiranya majoriti induk beranak 1, alamat bungkuslah operasi, tutup kandang. Anak tak cukup banyak sebab kita pembiak memang bergantung kepada anak kambing untuk dijual.

Kalau 3, 4, 5, dan 6 anak kita pula yang pening. Tu yang start keje masuk kandang pukul 5 pagi, habih pukul 11 malam. Kalau disiplin dan semangat kita tinggi macam roket ke bulan, takpelah. Realiti ? Walau semangat kita larat, tapi badan pula tak larat, masa pun takde sebenarnya.

Saya sendiri dah melalui saat saat sebegitu dan tidak mahu mengulanginya lagi. Jadi sekarang polisi ladang saya ialah tidak menggunakan botol susu atau pun susu ganti. Perah susu/kolostrum kambing atau lembu, kemudian masukkan dalam botol bagi kat anak kambing pun saya tak buat. Ladang kambing saya tidak guna walau sebotol susu pun.

Boleh ke survive buat macam tu? Langsung tak guna botol susu atau susu gantian?

Boleh, dengan syarat gunakan darah tempatan, darah pribumi, darah kita sendiri sebagai asas dalam operasi pembiakan. Bila kambing kita ada darah tempatan, nescaya input kita jadi rendah, output jadi tinggi.

Kalau guna darah boer sepenuhnya, memang kita terpaksa guna botol susu atau pun susu ganti. Dan kalau kita bela jamnapari tapi masih gunakan botol susu/susu gantian, memang langsung tidak cekap!

Jamnapari ni kambing susu, bukan kambing pedaging. Sape yang cakap jamnapari ni dwiguna? Realitinya jamnapari tak boleh dijual sebagai kambing pedaging. Orang tak minat nak beli, badannya pipih. Tapi kalau dah kacuk ngan kambing tempatan, adalah isi sikit, barulah orang selera tengok.

Orait, meragam pula perut ni. Kelaparan ni. Karang kembung susah pula, nak kena guna trokar cam kambing. Chow dulu!!

No comments:

Post a Comment