"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, November 30, 2011

TAUFIQ DARI INSTITUT SKILL TECH MELAKA

Taufiq tengah mencucuk kambing dengan penuh tawadduk hehehe....

Taufiq ni muda lagi, umur 18 tahun. Tengah buat praktikal di kandang saya selama 3 bulan. Masa depan industri ternakan sememangnya bergantung kepada anak muda seperti taufiq. Kadar kejayaan dalam perniagaan lebih tinggi bagi anak muda berbanding orang tua. Lagi muda start meniaga, kerja sendiri lagi bagus pasal orang muda ada satu aset sangat besar, iaitu masa. Kalau tersilap langkah takdelah susah sangat nak bangun balik.

Kalau anda perhatikan, taufiq mencucuk kambing di kaki hadapan. Memang polisi saya adalah untuk menyuntik hanya pada kaki depan kambing. Saya tidak pernah buat pada kaki belakang. Saya pasti hampir semua penternak pernah terjadi kes macam ini : hari ni cucuk kambing sihat, besok kambing mati. Bagi saya puncanya ialah suntikan pada peha belakang.

Kambing ni lain sikit dengan biri biri. Bebiri boleh disuntik pada peha belakang, tapi kambing tak boleh. Ini kerana struktur salur dan nodus limfa yang berbeza sedikit antara kambing dan bebiri. Kalau kita tercucuk pada nodus limfa di peha belakang kambing ni, kambing boleh terus mati walau pun sihat dan gemuk masa kita mencucuk. Jadi hati hatilah semasa menyuntik kambing kita tuan tuan. Paling selamat suntik pada kaki depan.

No comments:

Post a Comment