"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, March 3, 2015

HATI HATI BELI KAMBING TUTUP KANDANG

A very quick jot here.

Kepada pembiak, atau mereka yang berhasrat membiakkan kambing jangka panjang, aku tak rekemen kambing kambing betina atau breeder dipuncakan dari kandang kandang yang ingin menutup operasi. 

Murah memang murah, tetapi pengalaman rakan rakan, dari dulu sampai sekarang - banyak yang tergolek. Kambing tergolek, kita pun buleh tergolek. Dah berderet deret bercupak cupak bergantang gantang rakan rakan yang terkena pengalaman pahit ni. Dan senarainya semakin panjang. Kita beli kambing dari operasi yang bungkus, kita pun bungkuih sekali. Baik punya bungkuih.

Lebih baik beli breeder dari pembiak yang 'berat semacam' nak jual anak anak kambingnya. Mahal sikit pun takpa. Tak rugi sebenarnya, sebab kita merendahkan risiko kematian besar besaran, seterusnya meninggikan peluang survival operasi kita. 

Jangan kelabu mata dengar harga rendah.

Polish sikit mata tu, cuci kilat kilat, baru nampak realiti jangka panjangnya - melabur pada yang masih hidup dan berkembang, bukannya melabur pada yang dah kiok, atau sibuk nak buat 'fire sale'. Ini semua gred potong, tunggu masa nak kojol, atau sesuai untuk jangka pendek. Untuk trader boleh la.

Untuk pembiak? Nope. I don't recommend.

Assalam.

No comments:

Post a Comment