"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, March 23, 2015

KAMBING ITU MIKROBA!!!

Terlebih dahulu, aku ucapkan setinggi tinggi terima kasih kepada Ayahanda Mikroba kerana memperkenalkan, dan memviralkan (atau lebih sesuai memikrobakan)  kata nama 'mikroba' ke dalam leksikon industri perkambingan negara. 

Kini setiap kali terbaca perkataan mikroba, tidak lagi terlintas dalam CPU aku akan si kerdil Saccharomyces cerivisiae mahupun si halus Staphylococcus aureus, tetapi wajah wajah Ayahanda Mikroba dalam kepelbagaian pose, dan juga koleksi koleksi pengisytiharannya yang membuatkan CPU aku overclocked seterusnya overheat.

Baru ku sedar, kehadiran Ayahanda Mikroba dalam industri perkambingan, menggegarkan industri pada skala 9.5 Richter, dan memerlukan kita semua untuk upgrade daya fikir kita kepada superkomputer, dan barangkali beberapa tahun lagi, kepada quantum computer...

Benar ini, kerana ada antara pengisytiharannya yang mencapai tahap 'bulan purnama main polis sentri di celah celah awan', malah ada yang begitu tinggi bagaikan 'twinke twinkle little star I wonder how the hell you got up there so damn high........'

Kadang kadang aku terasa CPU aku bagaikan begitu purbakala baru tercipta pada zaman Charles Babbage, jauh ketinggalan dengan kepantasan CPU Ayahanda Mikroba yang bagaikan iPhone 12S.

Itulah Ayahanda Mikroba. Yang berjaya membuatkan kita semua overclocked, overheat, dan ada yang terus 'overhang'. Jem habih. Jeng kreng. Balik awal. 

Ada yang menjadikan Ayahanda Mikroba sebagai love figure. Ada juga yang menjadikan Ayahanda Mikroba sebagai hate figure. Sememangnya Ayahanda Mikroba adalah polarising figure dalam industri.

Apa pun, aku tahu Ayahanda Mikroba adalah mahir dalam crowd psychology. Undisputed. Undeniable. He certainly knows how to plant himself deep into the mind of us. All of us. Consciously. Subconsciously. And this make him a worthy opponent. Or... a worthier... ally. 

Orait. Terima kasih sekali lagi kepada Ayahanda Mikroba kerana menjadi karakter yang sangat berwarna dalam industri. And truly an unforgettable one at that. Terima kasih Ayahanda!!!
_________________________

Habih part apresiasi. Kini masuk cerita kambing.

Bila kita beli kambing, sebenarnya kita beli mikroba. Prestasi kambing itu sebenarnya berpaksi kepada prestasi mikrob mikrob dalam perutnya yang empat. Tak kisahlah bakteria ka, virus ka, yis ka, protozoa ka - semuanya adalah mikrob.

Mikroooooobaaaaaa.... yeeehaaaa!!

Dan mikroba tersebut yang membolehkan ruminan menghadam fiber fiber yang sukar kepada tenaga seterusnya daging, susu, dan tumbesarannya. Takdak mikroba - tiada penghadaman, tiada kambing. 

Dan hendaklah kita tahu, yang mikroba sebenarnya sensitif dengan apa yang dimakan oleh perumahnya. Sangat sensitif. 

Kalau kambing tu dah biasa makan kulit nenas yang basah, bila sampai tempat kita bagi dedak yang kering - akan wujud kejatuhan prestasi yang sangat ketara. Berat badan dah tentu jatuh, libido pun jatuh, fertiliti pun jatuh. Yang confirm naik cuma stress, dan kos kita. 

Mikroba ni semuanya ambik masa untuk menghadamkan jenis jenis feed yang baharu, dan ambik masa untuk mencapai saiz koloni yang stabil. Baru dapat menghadamkan sebaiknya. Baru dapat jadi efisyen. 

Ambik masa......

Nak pendekkan masa, kena manipulasi - guna anti stress, guna vitamin, guna elektrolit, guna antibiotik, guna probiotik, guna prebiotik, bla bla bla....

Berdasarkan pengalaman aku, ambik atau beli aje kambing@mikroba yang sama sistem dengan kita. Lagi mudah, lagi pantas adaptasi, tiada loss of performance, risiko mortaliti yang sangat sangat rendah, kurang risiko penyakit - pendek cerita, sonang kojo pakcik. Haaa...

Kalau kita gembala bawah sawit, cari juga kambing@mikroba yang gembala bawah sawit. Lagi bagus kalau dia pun guna dedak/feed yang sama dengan kita. Atau betul betul serupa metodologi/SOP dengan kita. 

Boleh terus 'slot in' dengan kambing@mikroba kita. Macam main Lego. Atau Touch n Go. Something like that. Tiada kejatuhan prestasi. Sehari dua sampai kandang, dah terus mesra dengan yang lain lain. 

Benda ni penting sebenarnya untuk pembiak baru. Kita takde masa nak menyaksikan kejatuhan prestasi, kita takde masa nak bersusah payah memulihkan, kita tak cukup masa nak tunggu hasil tuaian. 

Cari yang serupa dengan sistem kita. Cari mikroba yang serupa dengan mikroba kita. Cari koloni mikroba yang serupa dengan koloni mikroba kita. 

These little guys are the key to our survival. We must know them better. We must appreciate them higher.

Yaaa!!! Sesungguhnya kambing itu mikrooobaaa!!!

Say hello to mikroba! Dan Ayahanda Mikroba!

No comments:

Post a Comment