"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Saturday, October 18, 2014

123 LEKUK

Lama tak update gambar kambing di kandang. Semalam punya gambar. Yang di atas ialah anak anak kambing. Kebanyakannya anak betina. Tengah syok mencekik. 

Mak kambing semuanya dah lepas digembala. Tinggallah budak budak nih. Yang jenis penakut dan kurang 'sense of adventure'. Dan ada lagi anak anak dalam petak beranak. Ada yang pandai turun kandang sendiri, ada yang takut takut terketar ketar, ada juga yang tak nak turun turun kandang (geram aku dibuatnya - rasa nak jentik jentik je bebudak penakut nih).

Buat masa sekarang, aku tengah eksperimen dedak kambing + kulit gandum. Kesan utama yang aku nampak - kurang kes kembung. Kulit gandum kan tinggi fiber. Macam kulit kacang soya juga. Jadi kepada anak anak kambing yang tak reti turun kandang (jadi tak dapat makan rumput, dan tak dapat fiber - adalah juga sumber fiber dari kulit gandum). Legalah sikit aktiviti angin dalam perut dia.

Aku tak cari rumput atau dedaun utk kambing. Malas ah buehehe. Beli ajo kulit gandum. Jimat masa.. (Jangan ikut aku yang malas ni weh!!)


No comments:

Post a Comment