"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Sunday, May 13, 2012

ESOK MEETING RURAL MINISTRY


Besok persatuan pembiak kambing malaysia meeting ngan kementerian luar bandar (KKLW). Timbalan Menteri KKLW Dato' Hassan Malek pun ada, beserta Dato KSU dan pihak Pemandu JPM. Buat kat serting hilir, negeri sembilan. Lebih tepat lagi kat kandang kambing pengerusi kita haji zainal ghani. Hahaha buat high level meeting dikelilingi kambing kambing yang mengembek, bingitlah jawabnya. Dengan kambing kambing sekali bermesyuarat dan memberikan input. Pastinya suasana terbaik lagi kondusif!

Daripada apa yang aku tahu, KKLW dah setuju bekerjasama dengan kita, cumanya nak meninjau dan memahami dengan lebih jelas. EPU pun nampaknya dah setuju untuk release funding untuk ahli ahli persatuan, tinggal kita forwardkan mekanismenya dan technical details. Kita mesti tackle semua entiti dan stakeholder yang berkaitan dasar, pasalnya kita nak naikkan kemungkinan kejayaan kita mempengaruhi penggubalan polisi polisi ternakan dalam negara.

Tuan tuan

Dalam semua usaha kita bermesyuarat dengan entiti entiti tersebut dan apa jua entiti seterusnya, kita tak pernah minta peruntukan. Kita takde bising bising tahap emosional. Kita cari orang yang betul, dan kita cari cari cara terbaik berkomunikasi menyampaikan idea kita kepada mereka. Lembut dan berdiplomasi.

Dan ianya berkesan.

La ni aku faham banyak antara kita penternak yang ada menyimpan amarah dan benci kepada agensi dan individu tertentu, dan ada yang bukan tahap menggelegak lagi, tapi meluap luap macam pressure cooker nak meletup. Bagi mereka yang dah 'terkena', 'ditikam dari belakang', atau 'dilemaskan', memang patut dan natural berperasaan begitu.

Dan bila kita reaktif bersama amarah, kita memang rasa lega tapi objektif sebenar kita tak tercapai, yakni melihat masa depan industri ternakan yang lebih cerah. Biasanya bila kita melenting lenting, pihak satu lagi jadi sangat defensif, membatu dengar cakap kita tapi tak bergerak, banyak fail masuk tong sampah, macam macam alasan diberikan. Takde harapan nak majukan setingkat lagi.

Antara diplomasi dan konfrontasi, aku prefer diplomasi walau pun ego kita mesti letak tepi. Bila semua diplomacy avenue tak jalan, baru ambil langkah konfrontasi. Tapi assessment aku berdasarkan situasi sekarang, kita teruskan cara diplomasi, dan ada banyak lagi ruang untuk itu.

Anyway kita juga sedang bersiap untuk presentation kepada DMO. Dan kita minta JPV federal keluarkan senarai penternak di seluruh malaysia. Kelakarnya, nama aku takde dalam senarai penternak kambing di perak. Hahaha bukan aku sorang, banyak lagi geng pembiak nasib serupa. Takdak dalam senarai walau dah lama membiakkan kambing. Aduh laa pelik sungguh. Yang dah stop menternak, ada yang dah mati pun (jadi penternak hantu), ada pula dalam senarai kehkehkeh. Baik tuan tuan juga check balik betul betul, pastikan nama tuan tuan dalam senarai daftar pengundi eh sori penternak.

Very very very 'competent'.

Implikasinya semua data dan terbitan maklumat (perangkaan lepas, semasa dan future) JPV adalah tidak tepat, mungkin tak boleh guna.

Unreliable, unacceptable.

Nampaknya agensi kita mesti upgrade secepat mungkin sistem pengumpulan maklumat penternak ni. Tukar IT system, tukar metadologi, kena train staf untuk kerja ni, kena minta bantuan jabatan perangkaan untuk menafsir segala data yang dikumpul. Nak kena bersihkan senarai nama penternak hantu yang ada sekarang. Selagi direktori penternak ketinggalan zaman, selagi itu susah kita nak majukan industri ternakan ni. Yelah rekod tak sempurna, berterabur macamana nak buat keputusan tepat.

Aiseymann aku pula yang emosional ni. Sori sori. Oklah kena bersiap siap. Aku kena angkut anak bini sekali bila nak berjalan ke mana mana. Mana boleh tinggalkan diorang dalam ladang. Risau sungguh. Esok bila anak aku sekolah, dah susah nak angkut jalan jalan. Mungkin kena cari rumah lainlah yang dekat ngan sekolah. Ada kemudahan elektrik dan air paip. Lagi baik ada internet connection hehe.

OK. Salam kambing!

2 comments:

  1. Assalamualaikum..smuge brjya mnyuarakn suara2 sumbang pntrnak kmbg kpd geng2 Ryral Ministry tue..bg diorg paham elok2 matlmat n objektif PPKM sklaigus dpt mmbntu indstri kmbing negara..

    Jgn lupa update isi2 pnting meeting utk aku share dgn kwn pntrnak lain..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita kena cari ramai lagi ahli. Ini pun penat punya kerja ni. Kita nak forward kepada EPU kapasiti ahli untuk penilaian dia.

      Delete