"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, February 25, 2014

DANA PELADANG KEBANGSAAN

Biar betul apa yang aku dengar ni.
__________________________________

PPK unit kampung ayer hitam lantik aku sebagai ketua peladang muda tanpa pengetahuan aku, semenjak aku dapat anugerah usahawan ruminan perak 2013. Aku pikir aku nak letak jawatan, dan menolak sebarang pencalonan akan datang.

Pening ahh... banyak sangat benda dalam kepala aku ni. Tak nak lah menambahkan lagi kepeningan ke dalam kepala aku yang dah sedia pening ni.

Anyway, dalam mesyuarat agung unit PPK aku yang baru berlangsung, aku dapat gambaran lebih jelas mengenai penubuhan sebuah dana baru yang digerakkan oleh NAFAS.

Dana Peladang Kebangsaan. DPK.

Khas untuk para peladang, penternak dan nelayan. Tapi kalau dah jadi ahli PPK, walau bukan petani, takdak masalah rasanya nak daftar jadi pelabur. Berdasarkan penerangan awal, DPK ni ada gaya ASB.

Minimum $100. Senang nak masuk, senang nak keluar. Tak macam saham PPK sekarang yang senang nak masuk tapi susah nak keluar.

Sekarang baca betul betul.

Para promoter DPK dari NAFAS sekarang rancak bagitau ahli PPK, sesungguhnya dividen tahunan dari simpanan dalam DPK adalah 10%.

Dijamin, untuk 5 tahun pertama.

Jamin. Lima... tahun. 10%..

Mak aihh biar betul apa yang aku dengar ni. Awat lumayan semacam? Sungguh ka ni?

Ntah la, aku bila sampai bab pelaburan dijamin jamin ni aku berhati hati sikit. Aku memang faham yang apa jenis pelaburan semuanya berisiko, dan pulangan tidak dijamin. Dan semakin tinggi pulangan pelaburan, semakin tinggi risikonya.

Yang sahih dijamin pulangan pelaburannya, dan pasti tinggi pulangannya - adalah sedekah yang berterusan. Haaa yang ni ye aku yakin tanpa keraguan.
Ok. DPK setahu aku ada fungsi utama. Bank untuk peladang. Nak memudahkan sumber pembiayaan kepada para peladang. Tak nak bergantung kepada Agrobank yang banyak kerenah.

So DPK sebenarnya adalah usaha pengumpulan dana secara besar besaran. Massive funding exercise. Tujuannya nak kumpul berapa juta yek? Aku dah lupa. Tapi tak silap aku, NAFAS target lebih 20 juta. Baru sesuai dengan taraf Bank Peladang.

Hmmm... nak beri pinjaman kepada ahli ahli. So seperti biasa, aktiviti beri pinjaman ni pasti akan ada isu non performing loans atau NPL. Adalah risiko ye tak. Besar juga.

Pelik juga aku datang dari mana kekuatan dan stamina NAFAS isytihar pulangan menarik DPK. 10% dividen dengan jaminan 5 tahun. Musykil sungguh aku.

Tapi takpelah, apa apa pun, aku tak nampak DPK ni ada gaya skim cepat kaya. Probably DPK ni tergolong dalam kategori "safe investment vehicle". Rasa rasa aku lah.

WARNING : Aku bukan penasihat pelaburan bertauliah.

hmmm.... aku rasa aku nak daftar jadi pelabur. Tapi sebelum daftar, kena tanya banyak banyak dulu pasal DPK ni. Ok. Kalau ada maklumat baru, aku akan inform.

Salam pembiak!



3 comments:

  1. Hati2. Ada unsur riba ni.

    ReplyDelete
  2. Pelaburan yang dibuat adalah patuh syariah..in shaa Allah.
    Tidak boleh menggunakan perkataan DIJAMIN..
    Tetapi perkataan yang digunakan adalah JANGKAAN KADAR DIVIDEN yang diletakkan adalah 10%.

    Harap boleh buat semakan atau research sebelum membuat kesimpulan.

    Apapun artikel yang menarik.

    Semoga terus menjadi penternak yang berjaya!!

    ReplyDelete
  3. Bila balik bangi?

    ReplyDelete