"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, January 15, 2013

AKU AKAN DIBEDAH!


Berdasarkan beberapa posting sebelum ini, tuan tuan boleh simpulkan yang operasi ladang aku ada banyak ruang untuk penambahbaikan. Banyak ruang. Banyak lagi performance yang aku boleh extract.

It's amazing to know that.

The potential that lies in wait. Waiting for me to explore.

Ada orang kata kenapa tak banyakkan kambing lagi, jadikan ribu ribu ekor? Hmm.. aku bukan jenis 'quantity' person. I take my time, really take my time and I value quality and efficiency. Dan aku rasa aku tak akan pergi ke arah ribu ribu.

Yeah, I am not that ambitious. Lagi pun, ada banyak lagi benda aku nak belajar pada peringkat 300 ekor ni. Biar dah master dulu, baru fikir lain lain. One step at a time. Slow. Tapi kura kura menang juga akhirnya kan?

Nenek moyang kita memang pandai kerana dapat mewariskan kebijaksanaan melalui ceritera sebegitu.

Orait. Itu intro, cerita sebenarnya ialah ladang aku akan dibedah untuk tahun ini dan tahun depan. Tiga orang student biotech peringkat master akan menjalankan kajian inside out ke atas ladang aku. Autopsi, err... no, autopsy is for the dead, and I am not dead yet.

Semua aspek ladang aku akan dikaji, teknik teknik, data data, methodology, and beliefs. Pembiakan, rate of gain, economic performance, makanan dan whatever else there is. Which means, I am getting naked. Holy cow!

Jujurnya, aku tak selesa sebab aku akan mendedahkan internal operation ladang kepada semua orang. Bukan setakat data dan teknik, tetapi juga kesilapan kesilapan yang aku pernah buat. Some of them are really dumb mistakes.

Dumbness in the magnitude of maybe ;

Bill Clinton - Monica Lewinsky oval office affair, or...
Britney Spears showing her @#$%^ to the entire world, or...
accusing someone straight and having a back pain of committing homosexuality. Twice... and whoever believe this lies, must be having the brain size of a siput sedut.. maybe even those siput sedut got way much bigger brain than them.. idiots..

Yeahh.. spectacular dumbness in that magnitude. And No, No, No. I am not keen on revealing them. Not now. Not yet.

Ahh... sekarang aku dah habis merepek. Kat mana aku tadi?

Ye.. operasi ladang aku akan dikaji. Dan hasil kajian tersebut akan digunakan untuk menambah baik operasi aku, which then will spill into other farm. That is good.

Kita akan sama sama belajar.

Learn from my mistakes.

From the past and future..

16 comments:

  1. As-salam prof..

    smoga slmat mnjalani pmbedahan..kira bgus ni diorg dpt selongkar semua skali teknik,sistem,rekod,kbaikn n kburukn spnjg mnternak tu..doktor bedah dr Universiti mana tu?nnti den nk mntak report dia.haha..lagi bagis sgala hasil kajian tu di jadikan rujukan utama untuk program pntrnakan kambing untuk agensi berkaitan mcm JPV.makin cerahla industri pntrnakan negara..:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku sahaja tak cukup, ramai lagi penternak yang kena masuk dewan pembedahan hahaha... barulah boleh keluarkan standard bila ramai dah kena study.

      mmm... blog blog kambing sekarang memang berbeza dengan blog blog kambing sebelum ini.

      a bit more knowledge driven, powered by breeders.

      Delete
  2. bahaya bedah2 ni, jangan tertinggal gunting dalam perut sudah. mendalam makna ni... hehe

    ReplyDelete
  3. "Berlian kebenaran selalu tertutup dengan debu debu kepalsuan yang tebal. Sifat ingin tahu yang sangat tinggi akan membantu kita sampai pada kebenaran. Blog ini adalah untuk pembiak kambing yang mencari kebenaran. Sama sama kita mencari berlian yang bakal memberi sinar cahaya pada industri kita!" (Alwi)

    Nampaknya berlian telah ditemui.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Err.. i'm not the diamond.

      I am still hunting for the diamond. N what I am doing, is asking more and more of our friends to join digging for the diamonds, so the truth will be found faster.

      It is still a long way for the future of the industry.

      'Those who speak the truths are the true diamond'.

      Delete
  4. Aku dapat rasakan, alwi akan masuk TV tak lama lagi. Dah terbayang di mata. Mungkin TV Al Hijrah.

    Lagi cepat kalo ada orang submit ke rancangan Majalah Islam.

    ReplyDelete
  5. bedah untuk kebaikan. baguslah kalau hasilnya untuk penambahbaikan.

    prof selalu update dah. takda penat tunggu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan tunggu lama lama... hehehe

      update masa rajin je, lepas ni tak tau lah...

      Delete
  6. Tahniah Prof Alwi... ini suatu perkembangan yang positif. Think possitively.. Semuga semua kaedah yang berfeedah dapat direkodkan untuk rujukan negara, dan begitu jugak segala kelemahan dan kesilapan akan juga direkodkan untuk dijadikan sempadan kepada penternak2 kambing di Malaysia. The best method of learning is to learn from a mistake.. but I don't think you've done miserable mistakes, don't you! Can't wait for the results. Salam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. the hard truths is I have done lots of dumb mistakes. its.... remarkable that I survive..

      Delete
  7. Ok tu tuan, nanti hasilnya kongsi dengan kami juga ye... moga kita dapat memperbaiki kesilapan dan menambah lagi ilmu penternakan kita..

    ReplyDelete