"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, January 14, 2013

LAZY FAT OZIL


Ozil yang kat tengah

Budak Ozil ni sekarang umur 4.9 bulan . Berat lahir 4.5kg. Aku timbang semalam 31kg berat dia. Tak secepat anak jantan Laksam yang mencapai 30kg masa umur 4.4 bulan. Salah satu sebab dia si Ozil ni lambat belajar makan lain (rumput dan dedak). Tak reti reti nak cerai susu.

Aku teragak agak nak jadikan dia sebagai pejantan. Pasalnya dia ni single birth, bukannya berkembar. Sekarang ni, kriteria aku, jantan untuk dijadikan pejantan seboleh bolehnya kembar. Aku tengah eksperimen..

Eksperimen?

Aku nak buat pengakuan ekslusif. Tahap Harian Metro. Selama ini pejantan yang aku gunakan adalah keturunan single birth. Dari aku mula bela kambing sampai pertengahan tahun sudah. Ciri utama selection ialah berat masa cerai susu. Aku tak guna berat lahir sebagai kriteria.

Nasib baik kidding rate aku ok. Tinggi.

Dan ini menyebabkan aku terfikir kalau aku guna pejantan berkembar macam mana pula hasilnya? Adakah kidding rate akan bertambah baik? Significantly or just slightly?

Hasil eksperimen hanya akan diketahui selepas 2013. Maybe lepas 2014 to be more accurate pasal aku ada lagi pejantan single birth. Still have no intention to retire him. Pasal dia ada sifat unik. I'm not ready to reveal what it is yet. Not rate of gain, not color, not body conformation. Some thing else.

Sekali lagi, ada tak siapa siapa pembiak atau breeding experts kat Malaysia ni yang tahu perbezaan prestasi ladang tempatan guna pejantan single birth dengan twin births? Yang ada rekod le.. Tak mau lah jenis yang cakap aje atau agak agak.

Ada tak local research pasal ni ye? Kalau takde, apa pula hasil kajian antarabangsa?

Of course I know they recommend using twin births, but I have not come across researches that actually compare the performances. Any body?

19 comments:

  1. terima kasih akhirnya gambar sudah dimasukkan dalam post.

    Tahukah anda, semua gambar-2 dalam blog ini telah disimpan sebagai rujukan.. kerana sebelum ini gambar asyik bertukar-2 dan hilang.

    tq sekali lagi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. den pun nk simpan dlm album den..slalu tgok sblum tdur bt pembakar smngat..haha

      Delete
    2. a picture of thousands words.

      aku suka simpan gambar. Byk boleh belajar dari gambar. Tak perlu kata apa-2, tgk gambar saja.

      Delete
    3. aku tak banyak koleksi gambar, langsung tak rajin bab bab amik gambar ni

      Delete
  2. sebelum ni aku agak, kalau lama menyusu, lagi cepat besar.

    Sebaliknya ker? Berapa masa optimun utk lepaskan ibu dan anak menyusu ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. milk quantity from nursing dams peak at 2 months after births. Then it get less and less.

      masa anak umur sebulan ke dua bulan, patut dah start makan selain susu.

      optimum? bergantung kepada nutrition level. Untuk aku buat masa ini, 10 minggu umur anak minimum cerai susu. biasanya 3 ke 4 bulan.

      Delete
  3. salam prof, ini antara yang saya jumpa.

    The female determines the number, *but* so do other factors such as nutrition, season, age, health, and so on. She drops more eggs if she is in optimal shape and has the genetics to do so.

    The male contribute multiple birth factors through his *daughters*, not directly in the mutliple births of kdis that he sired.

    Example: my buck is a quad. He doesn't father any more multiple births than any other buck with a decent sperm count. But, his daughters have a better chance of having triplets and quads than would does sired by a buck from a bloodline where his dam had mostly single births for most of her life (even if she had one set of twins or triplets and he was in that set). If multiple birthing is important to you, you need to get a buck from a doe who ideally had twins as a yearling and triplets, preferably, after that. Does who have singles the first time often produce twins after that...the firts time twinners are the ones with a better chance at having triplets later on. Of course, this also depends on the size, age, and condition of teh doeling when she was bred...etc etc....

    Caution!----> If you are going to breed for multipl births, you need to be prepared to breed for does who can hold up under that, and to feed them what they need. Do *not* feed such does nothing but grass hay and no grain while pregnant, it's asking for teeny, weak kids and a mother with not enough milk.

    You also need to be prepared to sort them out at birthing time more often than with twins.

    http://www.homesteadingtoday.com/livestock-forums/goats/84579-sex-contributes-multiple-births.html

    dan dalam google books, mengatakan bahawa ovulation adalah major factor dalam menentukan kejadian kelahiran kembar. multiple ovulation pula bergantung kepada genotype dan faktor persekitaran dan juga merupakan kesan daripada fulliculogenesis.

    Reproductive Technologies in Farm Animals By Ian R. Gordon. Page: 195

    ReplyDelete
    Replies
    1. the genetics are equally contributed, 50 50 , but the kind of twinning is determined more by the mothers genetics than the fathers, nutrition has of course a huge factor to play in this as well, a well fed doe is more likely to have multiples than a poorly fed or biologically stressed animal

      Delete
    2. aku rasa masih boleh dipertikaikan.

      Kambing kampung, pertama beranak satu. Kali kedua mungkin 2 dan kali ke-3 mungkin 3 atau 4. Jadi di sini kita boleh lihat, kalau kita buat kesimpulan utk sembelih kambing bila kali pertama beranak sekor tidak juga tepat utk menentukan baka simpanan anak kembar.

      Faktor lain memang byk memberik kesan dan aku setuju seperti kesihatan, makanan.

      Delete
    3. Don, ko ni lah, baik buat post weh.. panjang bebenor komen ko ni hahaha takpa takpa bagus ko punya research ni, aku pun belajar gak ni..

      Delete
    4. Sama dengan apa yang aku baca sebelum ni. Walaupun ibu boleh hasilkan baka kembar, kalau dia stress, under nutrient dan high parasiti load maka ovulation rate pun jatuh juga. Tak kiralah baka baik.

      Adakah boleh diterima,
      ibu baka baik + bapa baka baik = Anak kembar bergenerasi kembar

      Dibandingkan
      ibu baka baik + bapa baka tunggal = anak kembar berbaka tunggal


      Macam kereta ferrari pakai RON95. Maintenance tak jaga. Banyak dah tu. Tq ustaz Don.

      Delete
  4. Replies
    1. haha.. macam2 keyword try, yang ni yang terbaik saya jumpa untuk explain.

      Delete
  5. X faham lansung menatang hape yg korang ni diskas....ape2 pun, respect la, keep up the good work guys!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bak kata Oprah Winfrey, "Passion is energy. Feel the power that comes from focusing on what excites you."

      Delete
  6. beli kambing Bro.

    Nanti lagi cepat faham.

    ReplyDelete
  7. As-salam sahabat2 pnternakan skalian..

    ustaz Don kalu xplain msti pjg berjela,tp bgus tu xpyah aku nk cari mklumat tmbahan.kihkih..multiple birth in goats dari kajian kampung aku ada 2 faktor utama..genetik ibu n nutrisi.ibu mcm ust.Don ckpla dari sgi ovulation rate tinggi,hasilkan lbih dari satu ovum masa ovulation process..sperma jantan ada juta2,yg kuat jer dpt brenang n tmbusi dinding ovum n brlaku prsnyawaan..tp dri segi genetik jantan akan wariskan ke ank betina dia baru hri ni aku tau(tq Ust.Don)..:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam bro

      yang berjela tu saya copy terus. kalo translate lagi panjang jadinya dengan penambahan ayat sendiri. hahaha.

      genetik ibu, saiz ibu, nutrisi, psikologi, persekitaran, pejantan libido tinggi dan subur. ni antara faktor yang saya rasa memainkan peranan penting dalam kadar kelahiran yang tinggi.

      yang genetik jantan waris ke anak tu pun saya tak berapa pasti. kena kaji lagi. susah betul nak jumpa dia punya research, tapi mesti ada punya. hehe

      Delete
    2. memang banyak lagi ilmu kambing yang aku belum belajar. Thank you guys!

      Delete