"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, September 3, 2012

ITS NOT FAILURE, ITS FREEDOM!!


Memang aneh dan takjub bila aku melihat industri ternakan kambing. Saat di mana multi national corporations (MNCs) berjaya menguasai hampir semua bidang pertanian – bijirin, sayuran, ikan, ayam, susu, dan lembu pedaging : sampai industri kambing semuanya gagal. Semua MNCs ni tumbang dengan bergaya.

Bilamana entiti korporat besar besar ni mengumumkan mission statement diorang untuk mengusasai sebahagian besar share pasaran kambing, memang gah, memang risau kita penternak kecil ni dengar. Hakikatnya semua MNCs ni akan pulang senyap senyap dengan hidung berdarah, mengibarkan bendera putih.

Bukan di Malaysia sahaja, tapi semua tempat dalam dunia. Semua zon cuaca dalam bumi.

Dari generasi pertama anak Adam hinggalah generasi terkini.

Industri ternakan kambing tidak pernah dikuasai, tidak pernah dimonopoli, tidak pernah wujud international scale commercial farm, tidak pernah ditakluki mana mana entiti walau pun bersenjatakan modal yang sangat besar.

The Jews and the Zionists and their allies fail, and always fail to exert their control over market for goats – meat goats, no matter how hard they try, no matter how long they try.

Thank God.

Baguslah macam tu kan? Sekarang aku dah faham kenapa Nabi kata akhir zaman nanti, tinggal penggembala kambing je yang betul betul bebas jiwanya, fikirannya, tindakannya. A true free man.

Kegagalan MNCs ni yang banyak dimiliki Yahudi untuk menguasai industri kambing adalah satu berita yang sangat baik. Jangan anggap ketidakwujudan entiti korporat besar besar atau massive commercial farm dalam industri kambing sebagai suatu petanda kegagalan, sebaliknya ia adalah petanda yang sangat baik untuk kita penternak kecil dan sederhana. Kita bebas, dan kebebasan kita terpelihara.

Its not a sign of failure, it is a sign of freedom!

Bukan sahaja dalam production, tapi juga bab distribution. Tiada entiti yang benar benar berpengaruh untuk menguasai, speculate, and to profit immensely through manipulation dalam industri kambing ni.

Bagus sebenarnya bila takde syarikat besar besar ni. Takdelah elite player. Semuanya small and medium player. Middle class. Barulah betul betul open market, free market. Tak macam kebanyakan industri lain yang banyak syarikat besar.

Tengok betapa kelam kabut, sengsaranya umat manusia zaman ni bilamana kita hilang kebebasan dalam food supply and production, bilamana syarikat besar yang takeover. Patutnya dengan teknologi yang available bagi umat manusia sekarang, dah terlebih lebih makanan walau pun 7 billion, walau pun 15 billion.

Dalam polisi penghasilan makanan yang bijak, sepatutnya mengurangkan keterlibatan syarikat syarikat dengan modal besar. Sebaliknya menggalakkan, memudahkan entry numerous small players dengan small capital.

That is the way forward, if we want to maintain our freedom.

Yes it is.

Let us be free, let us be a goatboy.

Salam.

2 comments:

  1. Laisez Faire tuan. Diorang kawal harga pasaran tak bagi turun tapi naik dan naik. Keuntungan setiap tahun juga naik dan naik diisytiharkan. Haha

    ReplyDelete
  2. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia ^^
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat :)
    Memiliki 8 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino

    - Adu Q
    - Bandar Q
    - Bandar Sakong
    - Bandar Poker
    - Poker
    - Domino 99
    - Capsa Susun
    - BANDAR66 / ADU BALAK ( GAME TERBARU )

    Contact Us
    Website arena-domio.net
    WA : +855964967353
    Kami Siap Melayani anda 24 jam Nonstop

    ReplyDelete