"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Thursday, September 20, 2012

BoDen


Ladang BoDen deserve a special mention in my blog. Ada banyak misconception kat luar sana tu, so I need to rectify this.

BoDen adalah pembiak kambing sama macam aku. 100% breeder, tak buat trading. Pure breeder, dan pure breeder pada dia punya scale or size, perlukan considerable skill and excellent management.

BoDen buat pembakaan, aku buat pedaging. Pembakaan lebih rumit, lebih kompleks, more capital intensive, dan perlukan rekod ternakan yang komprehensif dan tiptop. Aku sendiri pun pening tengok rekod BoDen, jauh lebih kompleks dari aku punya rekod ternakan. Aku punya simple, sape sape yang small scale atau medium scale macam aku boleh guna aku punya rekod ternakan.

Dia pun buat sendiri je, sama macam aku. Yang penting ada rekod, kitorang boleh buat perbandingan, dan boleh tahu standard tempatan kat mana. Kitorang ada rekod ternakan, dan itu membezakan kitorang dengan baaaaaanyaaaaakkkk ladang lain. Kitorang bercakap berlandaskan fakta dan realiti sebenar, bukan omongan kosong, bukan cakap besar, bukan masuk bakul angkat sendiri.

Now, BoDen pilih boer, dan aku pilih kambing tempatan. That is at odds. Tetapi kitorang bersama sama dengan berpaksikan status pembiak. Pemilik BoDen (Hj Zainal dan Pn Fatimah) ada satu sifat yang susah nak cari pada kebanyakan leader, and that is the ability to absorb and handle criticism. That is the hallmark of a true leader. Very difficult to find nowadays.

So BoDen ada 1200 ekor boer, aku cuma ada 350 ekor. 1200 ekor – pembakaan, aku 350 ekor – pedaging. So dia punya skill lagi tinggilah dari aku.

BoDen dan aku setuju yang weight gain rate bukan prioriti utama. Prioriti, tapi bukan no 1. Sebulan naik berat 4.5kg? 6Kg? 7Kg? Tak heran, nothing to shout about.

BoDen dan aku setuju yang kidding rate menjadi keutamaan bagi sebuah ladang pembiakan. So salah satu target utama kitorang sebagai persatuan pembiak ialah memperbaiki kidding rate dengan cara memperkenalkan genetik yang lebih baik, dan meminimumkan genetik inferior.

Sasaran immediate kita ialah mengetatkan piawaian import agar genetik baik yang dibawa masuk, bukannya macam sekarang ni, banyak genetik inferior – slaughter protocol punya genetik. Habih tunggang langgang industri dibuatnya. Instead of moving forward, we are moving backwards. Aiii...

Mmm.. BoDen ni kat negeri sembilan. Belah belah central dan selatan biasa lah dengar nama dia ni. Belah belah utara belum kuat lagi brand name kot. Tapi itu tak penting, yang pentingnya geng geng pembiak join kitorang dalam persatuan pembiak. Tak kisahlah muda ka tua ka, kambing 2 ekor atau 200 ekor, janji pembiak dan berhasrat mengubah suasana industri ke arah yang lebih baik.

Oh, aku lupa nak bagitahu, Hj Zainal adalah pengerusi persatuan pembiak kambing malaysia. And thanks to his leadership, our sphere of influence is growing stronger, with each passing day (behind the curtain, we don't prefer going public).

Come, dear breeders..

Come, dear brothers and sisters...

Come, join us...

Persatuan Pembiak Kambing Malaysia.

3 comments:

  1. insyaalah satu hari nanti. nak join sekarang :) kambing pon takda lagi

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. aku duk area N9 baru tahu je pasal Boden,maklum lah baru nak belajar jd penternak.

    ReplyDelete