"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Sunday, February 26, 2012

JARUM DISPOSABLE GUNA SEKALI JE...

Sekotak jarum (needle) pakai buang (disposable) panjang 1 inci harganya dalam rm11 – 13. Ada 100 batang. Maknanya harga sebatang jatuh 11 – 13 sen. Tak mahal pun.

Dan selalu aku jumpa situasi berikut.. Banyak penternak baru (yang lama pun ada) gemar buat cara ni bila nak bagi ubat jenis inject, guna sebatang jarum injection jenis disposable untuk 5 – 10 ekor kambing. Bila jarum dah tak lut atau bengkok, baru tukar kepada jarum lain.

JANGAN buat begini.

Sebaik sahaja sebatang jarum sudah memasuki kulit kambing no 1, ia sudah terpalit dengan darah kambing tersebut. Kalau kambing no 1 tu berpenyakit, alamat terpalit jugalah pada jarum itu. Bila kita guna jarum yang tercemar ni untuk tarik ubat dalam botol, maknanya ubat tersebut sudah tercemar juga. Kemudian kita guna juga jarum yang sama suntik pada kambing no 2. Kambing no 2 itu pun jadi tercemar dengan penyakit yang ada pada kambing no 1.

Kita pula berterusan guna jarum yang sama untuk 10 ekor kambing….

Habis punah kambing kita. Penyakit cepat merebak dan ubat kita rosak. Ini jimat tak bertempat, yang membawa kerosakan kepada usaha kita.

Jarum disposable guna sekali je ye… Setiap jarum untuk setiap suntikan sahaja.

Aku tak galakkan penggunaan jarum tahan lama (reusable needle). Pensterilan kena dilakukan setiap kali injection. Leceh daaa..

4 comments:

  1. Macam pernah dengar je ni dari entri blog lain. Hehe

    UMM BARAQAH RESOURCES
    http://kambinghalal.blogspot.com
    http://hargalembukorban2011.blogspot.com
    http://hargakambinboer.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. aku terbaca link si feral kk, ini bahaya kena betulkan, habih kambing...

      Delete
  2. sapela yg wat cmtue..jarum tu dh gune harap tanamla xpun bakor je..kalu x mmg akan hilang la di rembat mat pet(pnglman kwn aku).haha...

    ReplyDelete
  3. Hehe ada la orang tu. Sampai nak patah pinggang katanya

    UMM BARAQAH RESOURCES
    http://kambinghalal.blogspot.com
    http://hargalembukorban2011.blogspot.com
    http://hargakambingboer.blogspot.com

    ReplyDelete