"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Wednesday, February 29, 2012

PERBARISAN ANAK KAMBING

Gambar di atas menunjukkan barisan anak kambing umur 1.5 – 3 bulan tengah creep feeding di kandang aku. Ada lagi 30 ekor anak yang tak nampak dalam gambar. Dan ada lagi 40 ekor anak dalam petak beranak. Ada juga anak anak umur 2 bulan dah terlepas ikut mak diorang meragut.

Biasanya anak kambing umur 10 minggu ke atas ok bila lepas sekali ramai ramai. Yang jadi masalah bila bawah umur 10 minggu, kambing lain lompat parit, dia tercengang cengang.  Ada pula yang terjun ke dalam parit bukannya melompat. Kadang kadang tensen jugak kita dibuatnya.. 

Gambar ni pula menunjukkan anak anak kambing tengah makan foraj segar. Betul betul bawah palung rumput tu ada lagi anak anak kambing.  


Aku kurang gemar guna rumput napier atau guinea. Aku lebih senang guna campuran dedaun liar macam daun ubi dan daun pisang. Kalau daun sawit aku tak guna yang tua tua atau yang gugur sebab potong buah atau pruning. Aku cari pokok sawit liar kemudian cantas yang muda muda, yang cantik berkilat. Tapi kadang kadang sebat aje yang tua. Biasaklah kadang kadang datang juga malasnya tu.

Napier liar banyak kat tempat aku. Cumanya kena bersaing dengan penternak kambing, lembu dan rusa sekitar kawasan aku. Orang kandang jauh jauh pun datang cari rumput kat tempat aku, dari tapah ada, dari teluk intan pun ada, dari sungkai pun ada. Heran betul aku, jauh bebenor cari rumput. Aku biarkan aje takde gaduh gaduh walau pun diorang datang potong rumput betul betul sebelah kandang aku, pasal modus operandi aku memang tak guna rumput rampai tapi lebih kepada dedaun.

Aku cari dedaun pun bukannya untuk induk, atau jantan jantan yang sedang digemukkan, tapi untuk anak anak kambing yang belum pandai, belum cukup kuat untuk meragut. Campuran daun ubi liar  dan daun pisang liar ni sememangnya rangsum yang sangat digemari anak anak kambing aku. Punyalah berebut..   


5 comments:

  1. Perghh..byok ank kmbing bro alwi...market cmner bro?sape main buyer d sane?..sbb biasenye aku tgk org kite lmah bab2 nih...bg tnjuk ajar cket bro dlm meeting nnti.hehe

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikum Wrmbth, alhamdulillah banyak dan berkembang biak rezeki En Alwi kita ni. Salah satu tanda keberkatan rezeki tu. Sama2 lah kita bayar zakat ternakan bila dah cukup masanya nanti.

    Macam mana nak jual anak kambing ni? KAlau di Klang ni, orang datang cari kambing aqiqah je. Maknanya nak yang dah cukup umur. Dah salin gigi 2 batang. Kambing golek pun nak yang paling kurang berat hidup 35kg. kalau tidak kecil sangat karkasnya malu jugak tuan rumah sebab kambing kurus jadi panggangan. TUnjuk ajar anda amat dihargai. Hehe. Betul tak EN Feral.

    UMM BARAQAH RESOURCES
    http://kambinghalal.blogspot.com
    http://hargalembukorban2011.blogspot.com
    http://hargakambingboer.blogspot.com
    http://what-is-aqiqah.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Assalamu'laikum Wrmbth,
    Tuan, satu benda yang bermain difikiran, atas kandang tu 1 partition 1emak dan anak2nya ke? kalo 100 anak nisbah 50 ibu, takkan ada 50 partition tak. jenuh modal tu.

    Kalau campur emak dan anak, gaduh tu silap haribulan mati dipijak ibu lain. Macam mana tuan uruskan ya?

    UMM BARAQAH RESOURCES

    ReplyDelete
    Replies
    1. daun baru petik kena bg layu tak? ada mitos getah ubi bg kambing kembung. Dari post kembung saudara nampaknya tak benar

      Delete
  4. Best nya tengok anak2 kambing buat perbarisan..:)

    ReplyDelete