"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Monday, February 13, 2012

AKU SEDANG MENCARI MAHAGURU!

AKU SEDANG MENCARI MAHAGURU!

Ya betul tu, aku sedang mencari seorang master breeder yang sama sistem dan kepercayaan dengan aku. Aku nak melanjutkan pelajaran dalam ilmu pembiakan kambing ni ke peringkat yang lebih tinggi. Bagi aku seorang master breeder yang aku tengah tercari cari ni mempunyai ciri ciri berikut :

1)    Tak buat trading, tapi fokus pada pembiakan samada pedaging atau baka (tapi lebih baik pedaginglah pasal aku pun fokus pedaging). Pembiakan adalah jalan yang paling mencabar bagi seorang penternak. Dan golongan pembiaklah yang sebenarnya menyahut cabaran meningkatkan pengeluaran makanan dalam negara tetapi selalu dipinggirkan, dimanipulasi, ditindas dan dibunuh oleh geng importer/trader yang bersekongkol dengan kayu reput dalam agensi kerajaan. Kolaborasi diorang ni yang sentiasa melilau mencari keuntungan segeralah yang berterusan menghasilkan polisi penternakan yang membawa bencana demi bencana kepada industri kita nih, bukannya membina, ATAU selalu buat projek besar besar yang gah tapi tak memberi manfaat kepada kebanyakan penternak, yang akhirnya menjadi gajah putih. Betul kan tuan tuan?    

2)    Modal awal biasa biasa, rm300,000 ke bawah, bukan juta juta. (Lagi sengkek initial investment, lagi aku respek). Modal juta juta bukan menjamin kejayaan, lagi senang lingkup ada. Dah bersepah sepah kandang kambing juta juta ni gagal/bankrap dalam malaysia kita ni. Lagi pun aku mana mampu nak ikut yang modal juta juta nih, aku bukannya jutawan. Hutang pun keliling pinggang ni tapi takde la terdesak sangat sampai nak pinjam along.Mintak mintaklah dijauhkan drpd along nih fuh! Fuh! Fuh! Lagi satu, aku dah tak heran dengan infra yang hebat hebat pasal semuanya tu hanya untuk mengkagumkan mata yang memandang, tapi menelan belanja yang sangat besar, ntah bila nak pulang modal tuh.


3)    Berdiri dengan kaki sendiri, takde tongkat tongkat. Maksud aku takde bantuan/dana kerajaan, takde soft loan, tak mengharapkan kontrak drpd mana mana agensi kerajaan. Jadi dia bersifat independent, tidak takut buat keputusan yang mencabar status quo. Berani berhadapan dengan gerombolan jerung jerung yang telah banyak membaham rakan pembiak aku.

4)    Sama kepercayaan dengan aku : pro darah tempatan. Percaya dengan kehebatan dan keunikan darah yang mengalir dalam tubuh sendiri.


5)    Sama sistem dengan aku : semi intensif (separuh lepas). Aku kurang percaya dengan sistem intensif untuk pembiakan. Tinggi sangat input. Banyak ladang pembiak yang tumbang sebab input tinggi sangat.

6)    Lebih lama operasi dari aku. Aku dah masuk tahun ketujuh. Biarlah bakal mahaguru aku tu betul betul otai, lebih 10 tahun pengalaman sebagai pembiak. Lagi lama lagi bagus. Lebih 10 tahun sebagai importer/trader? Sorry,tak mahulah. Banyak nasihat yang salah dari betul. Bila aku tanya yang kompleks sikit, tercengang cengang atau pun mereka reka jawapan yang berpusing pusing. Bagi aku lah kan, yang patut buat kursus kepada bakal bakal penternak ialah golongan pembiak/breeder yang telah beroperasi lebih dari 10 tahun. Baru betul betul class! Barulah jadi harimau mengajar anak memburu, bukannya ketam mengajar anak berjalan. Ni yang aku tengok, banyak yang buka tempat kursus ni baru 2-4 tahun dalam bidang ternakan, pulak tu bukannya pembiak tapi lebih kepada penggemuk/trader/importer. Kadar kelahiran pun tak reti kira/tak pernah ambil tahu dah diiktiraf  sebagai tempat kursus. Ketam betul……

7)    Lebih banyak kambing dari aku : >300 ekor.  

8)    Menyimpan rekod ternakan yang teratur dan wujud analisis daripada data/rekod tersebut. Kalau ada varians, sisihan piawai, keluk, atau apa apa statistic tool lagi bagus. Dapatlah lagi banyak maklumat yang berguna atau pola pola unik yang mencerminkan situasi industri tempatan. Itu yang aku nak belajar. Aku dah bosan berkiblatkan hasil penyelidikan dari luar.

Kalau tuan tuan nak tahu, aku ada hantar laporan prestasi pembiakan ladang aku ke ladang ladang lain, dengan harapan dapat bertukar maklumat, menambahkan ilmu dan meningkatkan prestasi . Ada ladang besar, ada ladang kecik. Daripada berpuluh yang aku hantar, setakat ni cuma ada satu ladang je yang berani menunjukkan laporan prestasinya kat aku. Nama ladang ni BODEN kat bahau, N9. Pembiak boer +-1200 ekor. Terima kasih aku ucapkan kepada pemilik BODEN kerana sudi bertukar maklumat ladang dengan aku. Aku galakkan penternak kambing untuk ke sana kerana pemilik BODEN iaitu Tn Hj Zainal dan Puan Fatimah memiliki rekod ternakan yang komprehensif walaupun pakai microsoft excel je cam aku gak. Diorang ni juga very knowledgeable breeder. Tak rugi ke sana.

Yang lain lain macam mana yek? Lama jugak aku menunggu response diorang nih.

Kepada ladang yang selalu berkokok/cakap besar, tapi takde simpan rekod pembiakan (banyak yang camni tuan tuan, itulah realitinya), di mata saya anda telah hilang kredibiliti. Hahaha.. teruskanlah kokokan anda selagi masih larat.. 

Dan aku ambil kesempatan ni untuk bagitahu kepada semua pelajar sekolah/ kolej/universiti pertanian, kalau sekolah korang tak menyimpan, menganalisis dan mengajar rekod rekod pembiakan (bukan rekod berat aje), maka korang semua wajib berdemo untuk merombak kurikulum korang. Aku tekankan di sini, rekod ladang adalah batu asas untuk memajukan industri. Tanpa rekod, semua usaha akan jadi debu. Kita akan sentiasa di takuk lama.       
  
9)    Kadar pembiakan (kadar kelahiran tolak kadar kematian) secara konsisten berada pada paras 1.8 atau lebih per tahun selama 4 tahun sekurang kurangnya.

Apasal 4 tahun pula? Haaa.. kalau tuan tuan nak tahu, 4 tahun kita biak kambing dalam kawasan tanah yang sama, bila kadar pembiakan baik, tiada kematian besar besaran berlaku, maknanya kambing/sistem kita ngam dengan tempat tu, sesuai, boleh teruskan usaha pembiakan kat situ. 4 tahun adalah tempoh kritikal untuk pastikan kesesuaian tanah dan sumber di situ dengan baka kambing/ sistem kita. Selepas 4 tahun kambing rilek je, normal membiak maka teruskanlah. Ini tip untuk pembiak, bukannya trader. Kalau trader, boleh belasah je apa jenis tempat pun.

Sebab tu, kalau master breeder tu dapat maintain kadar pembiakan yang tinggi buat sekurang2nya 4 tahun, aku consider dia berkelayakanlah. Kalau lebih 2.0 setahun atau >200% per tahun untuk lebih 4 tahun lagi otailah.

So kalau tuan tuan ada kenal sapa sapa yang menepati syarat tersebut, harap dapat bantu aku untuk berkenalan dengan master breeder tersebut. Jasa tuan akan dihargai. Nanti aku belanjalah minum teh o ais ka, nescafe ais ka kat mana manalah. Orait!     

2 comments:

  1. Aku dh dpt mahaguru..mahaguru aku pun cr guru lg tue.haha..nmpk sgt aku dtahap mane..aku dh hbs bace sgale ilmu brgne dlm blog nih..insyaAllah kne praktikkn btul2..byk sgt wat slap dh ni...

    ReplyDelete
  2. Mahaguru!

    ya. aku pun dah jumpa mahaguru.

    biar lah mahaguru cari mahaguru dia sendiri. Tapi aku rasa, tak kan jumpa la.

    ReplyDelete