"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, February 26, 2013

KENAPA KAMBING BERTOMPOK?


Aku tertarik apabila isal beli kambing bertompok. Dan aku tertarik bilamana zul berpendapat kambing pedaging patutnya fokus daging, bukannya warna kulit atau panjang tanduk. Inilah pandangan aku.

Tompokan pada kulit kambing hanya wujud pada kambing yang telah ditundukkan. Tak kisahlah samada dijinakkan melalui pengembalaan atau sistem intensif. Hanya kambing yang masuk master servant relationship akan memiliki tompok (samada kita jadi master atau pun kambing tu yang jadi master).

Kambing feral atau kambing liar atau kambing tak bertuan atau kambing sistem extensif tidak akan memiliki tompok, dan ketompokan tidak akan diwariskan dalam kawanan kambing yang hidup sebegitu.

Kalau kita beli kambing bertompok, kemudian kita cuba biakkan mengguna sistem extensif (tanpa gembala, atau tanpa elemen penundukan) maka ketompokan akan hilang pada generasi selanjutnya.

Kambing liar tidak akan bertompok kerana tompok membahayakan kewujudannya. Tompok memudahkan kambing visible kepada pemangsa. Macam serigala, anjing liar, dingo dan lain lain.

Kambing dan lembu hanya bertompok jika dia rasa selamat, jika dia rasa tuannya sering memantau keselamatan dirinya, jika tiada ancaman pemangsa.

Habis tu, apa guna tompok tompok ni? Takkan saja saja muncul? Sebab rasa selamat aje?

Tuan tuan pembiak, tompok sebenarnya menarik perhatian. Sangat menarik perhatian manusia. Bila binatang bertompok, kita akan beri lebih perhatian. Betul tak betul? kita akan lebih manjakan dia, belai belai dia, selalu memantau, bagi extra feed. Selalunya dia yang paling cantik dalam banyak banyak kambing kita. Sebab kita selalu pantau dia. Pantang ada yang tak kena, cepat je kita nampak, terus bertindak. Dia kan high visibility, betul tak?

Jadi tompok ni salah satu adaptasi kambing jinak untuk mendapat lebih perhatian manusia.

Kambing yang jinak (dah terbabas master servant relationship) hasil perhatian kita kepadanya, akan ekploitasi keadaan itu untuk dirinya DAN keturunannya. Kambing jinak tahu bagaimana memerangkap hati manusia DAN cara bagaimana untuk berterusan mencairkan hati manusia, agar terus memberi lebih perhatian kepadanya. Kambing jinak memiliki jauh lebih tinggi keupayaan merubah fizikal keturunannya (morph) berbanding kambing tak jinak.

Maknanya kalau kambing kita yang jinak tu tak bertompok langsung, ada kemungkinan keturunannya akan bertompok. Dan perkara ini memang terjadi kat ladang aku.

PENTING : Semakin jinak kambing, semakin banyak perubahan fizikal pada keturunannya. Semakin tinggi input kita, semakin banyak kambing bertompok akan muncul dalam kawanan kambing kita.

Bukan sahaja tompok, tapi bulu boleh berubah, ekor boleh berubah, bentuk badan berubah.

Adakah tuan tuan pembiak masih bersama aku?

Yaaaa tompok hanya wujud pada kambing yang jinak. Dan barangsiapa yang buat low input husbandry dimana kita adalah master dan kambing jadi servant, insiden ketompokan hanya minima.

Sapa yang buat high input husbandry (di mana banyak kambing yang jadi master dan kita pula jadi servant), maka ketompokan akan merebak ke dalam kawanan kambingnya.

Jadi kepada isal yang dah beli kambing bertompok, kena manjakan sikitlah kambing tompok tu, baru dapat ekstrak full potential, dan mewariskan keturunan yang bertompok. Kalau kita layan sama macam kambing biasa (kita master-kambing servant), maka ketompokan akan hilang perlahan lahan. Gradually disappear.

Jangan risau, tompok tompok ni takde hal sangat. Petanda signifikan kambing high input ialah samada kaki pendek ATAU telinga labuh (bukan tahap panjang lagi dah, tapi panjang melayut siap berpintal pintal). Yang ini aku akan cerita lain bab.

PENTING! PENTING! PENTING!

Tompok bukan disadvantage. Kambing bertompok biasanya memiliki prestasi lebih baik dalam hal kenaikan berat badan, atau kuantiti susu, atau kadar kelahiran. Cumanya kita kena up sikit input kita. Itu adalah normal.

Aku tak nak tuan tuan salah faham. Karang ada pula yang tak mahu langsung kambing bertompok. Bukan macam tu. Jadi kena baca betul betul post aku. Perkataan yang aku gunakan memang kena tengok banyak kali. Post post sebelum ini pun sama kena baca slow slow. Jangan cepat sangat terjun buat kesimpulan.

Balik kepada cerita kambing bertompok. Sebenarnya kambing bertompok memang higher performing samada kenaikan berat atau kuantiti susu atau kadar kelahiran. Memang ye. Bukan mungkin. Iye memang higher performing. Tetapi input kita mesti up sikit untuk dapatkan higher performing status tu. Kena manjakan. Kena belai belai. Kena bagi nama. Kena bercakap dengan dia. Kena gesek gesek hidung kita dengan hidung dia. Kena bagi extra feed.

Barulah dia bayar balik input yang kita keluarkan dengan outputnya yang lebih baik berbanding kambing tak bertompok. Dan lebih mudah keturunannya muncul bertompok tompok.

Ok. Salam hormat!

6 comments:

  1. Tompok pun ada sebabnya ye prof.den ingt sbb genetik,sbb biasanya Anglo Nubian yg den tgk bertompok2 ni.mmg kira brjya la kmbing ni mnarik prhatian den utk mmbeli.kihkih..siap ada yg offer nk bli rm500 trus tu sbb trtarik dgn wrna dia.nmpk kan mudah djual kmbg brtompok ni..

    kmbg ni tuan dia bela scra semi-intensif,mgkin low-input sbb tu susu xada.rasa2 kalu den bt high input suap mknn brnutrisi bleh pulih blik ka produksi ssusu dia ni prof?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya output dia akan bertambah selari dengan input yang kita keluarkan.
      manjakan sikit dia tu, baru kita nampak kelebihannya.

      Delete
  2. Kucing jinak dipanggil si tompok. Tompok2

    ReplyDelete
    Replies
    1. kucing anjing lembu kambing. Memang tinggi darjah kejinakan. Macam macam pesen boleh direkabentuk.

      Delete
  3. wal padang pasiru.. tompok2 taik unta.. hahaha...

    spotted goat get spotted early.

    ReplyDelete