"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Friday, December 7, 2012

300


Bukan cerita pasal Leonidas dan 300 tentera Sparta. Pertempuran di Thermopylae, menahan kemaraan gerombolan tentera Xerxes, Maharaja Persia. Zaman tamadun Greek purba.

Ini cerita pasal lembu susu. China sudah banyak maju teknologi kejuruteraan genetiknya. Dah dapat mencipta lembu susu yang bukan keluarkan susu lembu tapi susu manusia. Bukan seekor dua tapi 300 ekor lembu susu.

Maknanya bukan tahap eksperimen, atau test drive, tapi dah kira full scale production. Dari segi hukum agama aku tak tahu pula macam mana, tapi rasa rasanya kita orang Islam tak boleh minum susu tu. Rasa rasa je. Ye lah, sel susu manusia pada lembu tu semuanya berasal daripada seorang perempuan China bukan Islam yang tidak diketahui identitinya. Parah gak ni.

Anyway, bila susu manusia buat pertama kali dalam sejarah dapat diproduksi pada skala besar besaran, itu dah menjadi milestone, membuka lembaran baru sejarah manusia. Menentang atau tidak, history is being made.

Mungkin ada juga baiknya teknologi ini. Especially untuk ibu baru beranak yang bermasalah tak cukup susu, atau alahan susu lembu. Lebih baik orang Islam segera belajar teknologi ni. Guna para muslimah yang berkaliber sebagai 'ibu susuan'. Ini lebih meyakinkan.

Well, aku tunggu apa kata majlis fatwa berkenaan hal ini.

Dan apa yang aku nampak, teknologi 300 ekor lembu susu transgenetik ini membuatkan aku terfikir. Mungkin kambing high performance dari zon cuaca panas dan kering (kambing boer lah), kita boleh apply genetic engineering ni untuk menghasilkan kambing boer yang lebih banyak liang peluh pada kulitnya. Jadi dah boleh mengurangkan heat stress yang menjadi halangan utama pencapaian potensi penuh kambing kambing ni dalam zon cuaca tropika.

Ok ok ini agak agak aku je.

But it is tempting to think about that.

Salam.

5 comments:

  1. Tak pun kambing kampung yang mempunyai kadar penambahan berat badan seperti boer tapi kadar peranakan kampung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. fuh.. kalo kambing kampung berat bertambah macam boer, kidding rate kampung syle gak, memang masyuk la...

      Delete
  2. bole sy dptkan no telefon...sy penternak baru..hasbulah

    ReplyDelete
  3. Salam saudara alwi, boleh saya dapatkan no tel sbb ingt nk dtg melawat kandang. Saya bercadang utk menjalankan penternakan jd ingt nk dapatkan skit ilmu penternakan kambing kampung ni. Mudah-mudahan saudara alwi sudi utk kongsikan sdikit pengalaman ktika berjumpa nnti..

    ReplyDelete