"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Tuesday, November 13, 2012

DON'T SURRENDER MAN!


Setiap tahun aku akan jumpa penternak kambing yang dah berputus asa. On the verge of breakdown. Yang dah tak percaya kambing ada masa depan. Jenuh kita cakap jangan putus asa, sampai boleh kumpul air liur 10 baldi, tapi last last exit juga.

Dan setiap tahun juga, aku akan jumpa penternak kambing veteran yang telah menjadi pembiak sekian lama. Berbelas tahun, berpuluh tahun. Yang percaya kambing ada masa depan. Yang excited dengan prospek masa depan, dan sedang mengembangkan usaha masing masing. Ada yang sikit seco'et je bilangan kambing, dan ada yang mencecah lebih seribu ekor.

Aku paling ralat bila geng muda muda yang nak surrender, nak throw down the towels. Kalau yang dah tua tua tu takpalah pasal energy level dan masa dah berkurang. Tapi kita yang muda muda ni sayang betul rasanya bila give up.

Relentless pursuit of knowledge, unwavering discipline, and consistent charity. Kita buat dan kita jaga tiga benda ni, insya allah kita boleh berjaya. Banyak geng muda kita tak berapa jaga bab bab ni.

Buru ilmu bagaikan singa yang mengejar mangsanya - jangan puas hati bila dapat pergi kursus sehari, atau lima hari, atau tiga bulan, atau sepuluh tahun sampai dapat PhD sekali pun. Track down semua pembiak lama lama ni, observe betul betul usaha diorang. Kita nak membiak, so kita beri keutamaan pembelajaran kepada pembiak pembiak lama, yang dah berjaya. Our main source of knowledge.

Disiplin tinggi. Disiplin ni kemampuan kita melakukan sesuatu yang tidak disukai, yang memberatkan. Setiap hari. Walau pun nampak macam tidak mendatangkan hasil buat masa sekarang. Itulah namanya disiplin. Willpower kena tinggi, baru ada disiplin.

Contohnya masa gembala kambing. Jaga kambing tu betul betul dari mula lepas sampai balik kandang. Setiap hari, setiap minggu, setiap bulan, setiap tahun. Jangan jaga sekejap, lepas tu biar kambing berterabur. Mesti ada disiplin, mesti ada keyakinan apa yang kita buat ini akan mendatangkan hasil pada masa depan.

Memang akan wujud sangsi, wujud was was, rasa goyang, betul ke apa yang kita buat hari hari ni boleh mendatangkan hasil. Penat aje yang banyak. Dah lah penat, habuk pun tarak.

The key - semua usaha yang berjaya memerlukan certain amount of discipline input.  The higher the discipline, the faster we achieve the result. Tuhan memang nak tengok kita curahkan beberapa jam kerja keras ke dalam usaha kita, baru Dia makbulkan kejayaan.

And then, consistent charity. Sifat ni sangat penting. Maybe lebih penting daripada dua sifat di atas. Aku sangat menggalakkan semua orang mengamalkan sifat ini sekarang juga. Jangan tunggu tunggu. Amalan bersedekah ni sangat sangat memudahkan dan mempercepatkan usaha bisnes kita untuk bertemu kejayaan.

Aku sendiri pun memang nampak perubahan ke atas usaha penternakan aku selepas mengamalkan sifat ni. Very visible change. Hehehe slow kan aku ni? Dulu liat nak buat aiiii... payah benar nak sedekah kat tabung masjid atau rumah orang tua rumah anak yatim.. jangan ikut aku ye.. buat benda baik ni awal awal lagi sebelum start bisnes.

Patutnya benda elok macam ni diajar dari sekolah rendah lagi. Ditanam ke dalam minda biar sebati dan diamalkan. Tapi tu lah kurikulum kita sekarang. Sibuk duniawi aje. A A A AAAA aje. Rahsia AlQuran, rahsia kata kata Tuhan, rahsia janji janji Tuhan tak dikorek sepenuhnya. Bengong lagi sangap betul lah.

Rahsia berjaya dalam hidup dah terang terang dalam kitab suci kita ni, tapi kita dijauhkan dari betul betul menelaah kehebatannya. Sapa education policymaker kita ni? Hangpa ni buat kerja ke tidak? Ke asyik minum teh makan karipap aje? Atau dok keropok lekor, kerepek ubi mak cik Nab, kerepak kerepuk? Kenapa tak jadikan Alquran sebagai buku teks maha wajib ke atas kitorang anak anak Islam?

Padanlah kita susah nak berjaya. Dah beribu ribu dasar dan polisi dan wawasan dibuat, macam macam usaha sampai terbalik meja mesyuarat, pening pecah kepala, menangis depan perhimpunan... nak ikut style dan jalan dan acuan orang kafir juga. Tak patut tak patut tak patut.

Mak aih terbabas pula aku ni, patutnya cerita penternak aje ni. Balik ke asal.

Mmm... yaa kalau kita semua pembiak ada tiga sifat di atas - relentless pursuit of knowledge, unwavering discipline, and consistent charity - insya allah kita akan bertahan dan dapat menuai hasil lumayan bila menternak kambing.

Jangan putus asa!

Salam!

3 comments:

  1. Experience is not what happen to a man but what he did during what happen to him.

    (^_^) Usaha dan tawakal. Insyaallah Doakan tuan

    ReplyDelete
  2. Salam Maal Hijrah bt sahabat2 penternak..relentless pursuit of knowledge,unwavering discipline dan consistent charity..3 petua kejayaan prof alwi.Insyaallah akan dijadikan pedoman utk den..:-)

    ReplyDelete
  3. tkasih prof diatas ilmu dan kata2 semangat dari prof. semoga allah memberkati usaha murni kita sahabat2 penternak sekalian.

    ReplyDelete