"Tropical breeds for tropical region, arid breeds for arid region, temperate breeds for temperate region, and polar breeds for polar regions"

Friday, November 18, 2011

Kandang Pertama

Inilah rupa kandang pertama. Dibina pada 2005. Saiz 20 kaki x 40 kaki. Jadi keluasannya 800 kaki persegi. Kos RM6000 termasuk kos bahan dan buruh. Kos sekaki persegi ialah RM 7.50 sekaki persegi. 

Sekarang kandang ni jadi kandang jantan jantan yang sudah cerai susu. 

Kepada penternak baru kalau nak buat kandang pastikan seboleh bolehnya kos  sekaki persegi kandang anda tidak melebihi RM18. Kalau lebih RM18, samada anda overbudget atau overcharged atau senang cerita anda dah 'dicekik darah'. Kandang untuk pembiakan pedaging ni cincai je, yang penting kambing cantik.

Sekarang ni saya dah tak kagum bila pergi kandang besar besar. Saya dah tak takjub dengan kehebatan binaan kandang. Biasanya penternak baru je yang terpesona. Jauh lebih penting adalah kambing kambing yang berada dalam kandang.

Kalau ada banyak anak anak kambing, itu lebih baik, baru saya kagum. Baru betul betul menternak atau membiak. Ini harap kandang je besar, cantik, tapi kambing besar je yg ada. Anak kambing takde. Maknanya kandang itu bermasalah untuk membiak.

Kandang dah senget nak runtuh, tapi banyak anak anak kambing, memang saya kagum. Barulah betul menyahut cabaran meningkatkan pengeluaran daging dalam negara. Kepada bakal penternak, adalah sangat molek untuk pergi kandang pembiak sebenar, barulah kita mendapat realiti, gambaran jelas industri ternakan ni.

1 comment:

  1. assalamualaikum. saya nak bertanya la. andaikan untuk induk permulaan 6 ekor, 1 jantan 5 betina. berapa saiz kandang yang sesuai?
    kalau order dengan tuan, berapa harga untuk 6 ekor tu.

    ReplyDelete