Tuesday, January 7, 2014

BILA HASBULLAH DATANG



27 tahun. Dah kahwin. Anak satu. Yang kedua incoming in sha allah. Bela kambing dah dua tahun. Tak berapa jauh dari tempat aku. Kampung Gajah.

Kambing ni part time. Small scale. Mak mentua jaga.

Kerja full time kat sebuah janakuasa bebas di selatan tanah air. Independent power producer. IPP. Haaa bagus gak sekali sekala orang sektor tenaga datang melawat. Boleh juga selak selak kain dalam terintai intai industri tenaga.

Dan nampaknya industri tenaga akan terus seksi bergetah. Demand is going up and up. Berdasarkan cerita Hasbullah, arang batu sekarang menjadi pilihan berbanding minyak dan gas. Yeah.. it's cheap. Sebab kuantitinya lebih banyak, dan lebih mudah ekstrak banding minyak dan gas. Tapi itulah yang tak tahannya - tahap pencemaran tinggi. So nampak gayanya akan datang lebih ramai rakyat Malaysia akan alami penyakit penyakit pernafasan.

Dan satu cerita menarik yang aku tak tahu sebelum ini ialah rupa rupanya TNB yang supply coal kepada semua IPP. Aiseymann... ini macam rupanya. Dan TNB ada share 20% dalam janakuasa tempat kerja bro Hasbullah ni.

Oppss... padanlah rilek aje para IPP ni walau pun keliling meriah orang dok hentam sana sini.

Dan aku bersetuju dengan pandangan Hasbullah dimana tenaga nuklear sepatutnya dijadikan sumber utama janaan elektrik untuk masa depan Malaysia. In fact, semua orang sektor tenaga yang datang melawat ladang aku semuanya condong habis kepada nuklear.

It has to be.

Malaysia mesti jadi nuklear untuk keperluan strategik, dan nuklear sebenarnya adalah sumber tenaga termurah, tercekap, dan terlindung daripada kenaikan mendadak harga bahan bakar.

Lagipun dari sekuriti, generasi terkini reaktor nuklear adalah sangat stabil, selamat, dan ada banyak research sedang dibuat untuk memproses guna kembali sisa nuklear.

Aku fikir memang kita patut ikut cara Iran, dimana keperluan tenaga domestik dijana hampir sepenuhnya dengan teknologi nuklear, manakala bahan bakar fosil dieksport.

Tenaga mesti murah. Wajib murah. Baru kos manufacturing rendah. Baru kos barang dan perkhidmatan lebih rendah. Bagi aku sumber tenaga yang murah adalah sangat kritikal dalam program pembangunan sesebuah negara. It's an absolutely a very very strategic advantage.

Tapi tulah kita dah dalam ASEAN, dan diwartakan pula sebagai nuclear free zone - nak buat lagu mana pula ye? Aiii dilema sungguh..

Ok ok. Cerita tenaga pula. Patutnya cerita kambing. Sekali sekala terbabas.

Hasbullah cerita kat aku, ada seorang Penternak Negeri (dapat award penternak jaya peringkat negeri) rekemen kat dia, tak yah guna pejantan bila bela kambing ni. AI (artificial insemination) kan aje.

Uh oh.... misplaced advice ni. Tak kena seorang Penternak Negeri 'dish out' nasihat macam tu.

Aku expect seorang Penternak Negeri akan bagi nasihat yang praktikal, atau yang menjimatkan kos, atau menambahkan keuntungan. Lebih lebih lagi kepada seorang penternak skala kecil yang sangat sangat memerlukan panduan.

Guna AI untuk operasi pedaging small scale?

I don't think so. Kos AI seekor kambing dah $200 (tak silap akulah - lama dah tak check harga). Kadar kejayaan normal baru 30-40%. Ada juga yang 0%. Kalau kawan tu bela 10 ekor kambing betina, dia kena belanja $2000 untuk membuntingkan para betina tu. Itu baru sekali kahwin. Tiap tiap kali kahwin kena panggil servis doktor AI. Demam kawan penternak dibuatnya.

Baik beli pejantan. Baru berapa harga. Natural mating. Mudah, berkesan, murah.

Kalau kita buat operasi pembakaan, dimana harga jualan baka boleh cecah 3-4 dinar, takpelah guna teknologi AI. Kalau setakat operasi pedaging, small scale pula tu, tak yah pening pening guna AI ni. Beli aje pejantan. Biar dia buntingkan semua betina yang ada. Auto.

Manual manual ni leceh aaa untuk kahwin kahwin ni....


Oklah. Terima kasihlah kepada bro Hasbullah kerana datang melawat. May we meet again. Thanks man!

No comments:

Post a Comment